Kul-koks i regnskabet
Begrænset kulimport farver rederiers regnskaber røde.
Kinas kamp for at begrænse kulimporten får regnskaberne til at styrtbløde hos rederier.
Udviklingen rammer direkte de danske rederier, der i årevis har været med på en stor optur i markedet for kultransport mellem verdensdelene: D/S Norden, J. Lauritzen, Clipper og Ultrabulk.
Hårdest ramt er Danmarks næststørste rederi, Norden, hvor transporten af kul udgjorde 34 pct. af de samlede laster sidste år.
- Vi ser en uventet udvikling, hvor der tilsyneladende er en politisk drevet tendens til at beskytte sine egne kulproducenter. Det har sat en prop i importen, som rammer os hårdt, siger koncerndirektør Martin Badsted, D/S Norden, til Børsen.
Også konkurrenten J. Lauritzen mærker, at de kinesiske myndigheder fokuserer på at begrænse importen af kul, for cirka 10 procent af Lauritzen- lasterne består af kul.
- Vi har mærket nedgangen tydeligt, og det gør ondt på hele branchen. Det værste er dog, at de mange skibe, der havde regnet med at skulle sejle med kul i et opadgående verdensmarked, nu forsøger at finde laster på andre markeder end kul, hvilket presser de i forvejen svage rater yderligere ned i hele tørlast-segmentet, siger adm. direktør i J. Lauritzen Jan Kastrup-Nielsen.