Innovation bringer dansk vejgodstransport fremad
Kommentar af Poul Bruun, innovationsdirektør for ILT under ITD (forkortet af red.):
Det er de færreste, der tænker over det, når de ser en lastbil på vejen. Men egentlig er det ren innovation, der kører dér på vejen lige foran én.
Faktisk går den danske vejgodsbranche foran i Europa ved at være blandt dem, der satser mest på specialiseringer og effektiviseringer af vejgodstransporter. Det sker blandt andet gennem arbejdet med at få løsnet op i hele Europa for modulvogntog og tilladelse til større totalvægt på vejene.
Det er vigtigt, fordi vi som branche er nødt til at være på forkant. Det forventer vores kunder, og politisk er der altid ønske om, at vi gør det bedre og er innovative. Især det sidste er et særkende for Danmark ikke kun på transportområdet, men for alle brancher, som vi jævnligt bryster os af i EU’s korridorer og på Europas veje.
Tag for eksempel klima og CO2-diskussionen i EU. Her kan godstransporten på de europæiske veje med stor sandsynlighed forvente at blive draget ind i at skulle bidrage til at nedbringe CO2-udledningen. Senest er Europas statsledere blevet enige om et ambitiøst, bindende mål i CO2-reduktion på 40 procent inden 2030. Beslutninger som disse kan vise sig at have afledte konsekvenser for vejgodstransporten, og det er vigtigt, at de ambitiøse planer er ens for alle lande i det indre marked. Der skal derfor også være en balance i, hvor ambitiøs kurs på klimaområdet Danmark lægger, fordi det vil kunne risikere at presse de danske vognmænd og transportvirksomheder unødigt i konkurrencen med resten af Europa.
Det er bl.a. behovet for løsninger som disse, der er årsag til, at ITD har åbnet Danmarks første innovations- og videnscenter for logistik og transport i Danmark – ILT.
Vores opgave er, at spotte de tendenser, der vil have en affekt for vores branche – ikke kun i dag, men også ti og tyve år ude i fremtiden.