23948sdkhjf

DTL: Gode elementer i finanslov

Vognmandsorganisationen noterer tilfreds en fortsat indsats mod social dumping.

DTL ser mange gode elementer i aftalen for 2015 for den danske vognmandsbranche, lyder det i en kommentar til den nye finanslov fra Claus Perregaard, DTL's public affairs manager.

Finansloven for 2015 lægger nemlig op til, hvad der kaldes kontrol af bl.a. ulovlig cabotagekørsel. Et væsentligt element i forhandlingerne har længe været indsatsen mod social dumping, herunder på transportområdet.

Set fra DTL’ synspunkt er der således godt nyt. Finansloven for 2015 lægger nemlig op til, hvad der kaldes kontrol af blandt andet ulovlig cabotagekørsel.

I aftaleteksten hedder det om tiltag for at bekæmpe social dumping på transportområdet:

Styrket kontrol og stramning af regler. Der er allerede taget en lang række initiativer i forhold til at sikre effektiv kontrol, men der er fortsat virksomheder, der ikke følger reglerne. Derfor er aftaleparterne enige om at indføre følgende initiativer:

Bøden ved overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT skal skærpes ved gentagne overtrædelser, og bøden hæves med 100 procent anden gang, reglerne overtrædes. Arbejdstilsynet får mulighed for at udstede administrative bødeforelæg i sådanne sager. Fristen for at vedtage administrative bødeforlæg på arbejdsmiljøområdet forkortes fra de nuværende 21 dage til 14 dage.

- Godskørselsloven præciseres, så der ikke er tvivl om, at de chauffører, der lovligt kan udføre godskørsel for en dansk etableret virksomhed i dansk indregistreret køretøjer på dansk område, er omfattet af krav i godskørselsloven i relation til løn- og arbejdsvilkår, vurderer Claus Perregaard videre.

Partierne bag finansloven er enige om at indføre lovhjemmel til at kræve:

1. Når en virksomhed anvender egne chauffører, skal disse være ansat i samme virksomhed, som tilladelsen er udstedt til.

2. Udenlandske chaufførvikarvirksomheder skal aflønne chaufførvikarer på niveau med gældende danske kollektive overenskomster for chauffører ved udlejning til kørsel i dansk indregistrerede køretøjer på dansk område.

- Regeringen vil desuden undersøge muligheden for at stille krav om, at de danske virksomheder, der benytter udenlandske chaufførvikarer, sikrer sig, at de udenlandske chaufførvikarer aflønnes på niveau med gældende danske kollektive overenskomster, fortsætter Claus Perregaard.

Politiets indsats på cabotageområdet styrkes

Bevillingen øges med 10 mio. kr. i 2015. Det skal undersøges om, der kan skabes bedre og mere fair vilkår på markedet for varebiler, der kører med gods for fremmed regning, med særligt fokus på de områder, hvor der er tegn på, at der er problemer med løn- og arbejdsvilkår.

Regeringen vil iværksætte en analyse af konsekvenserne ved at indføre en tilladelsesordning for varebiler, der indebærer, at de omfattes af krav om løn- og arbejdsvilkår svarende til det, der gælder for lastbiler over 3,5 ton.

Rigspolitiets projekt om automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) har afsæt i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2012-2015.

Regeringen har tidligere besluttet at søge tilslutning blandt andre EU-medlemslande til regeringens syv konkrete forslag til at styrke indsatsen mod social dumping i transportbranchen.

Varebiler: Ordnede forhold på vej

DTLs administrerende direktør Erik Østergaard:

- I DTL er vi godt tilfredse med disse tiltag, simpelthen fordi de er med til at sikre at de vilkår danske vognmænd skal konkurrere under, ikke er fuldstændig skævvredne. Vi vil gerne konkurrencen, men det er klart at vores medlemmer ikke kan leve af en rumænsk lønning. Og det er jo risikoen, når flere og flere vogne, der kører i Danmark, har en chauffør, der er aflønnet på helt andre vilkår bag rattet. Vi er også glade for, at der nu er kommet politisk vilje til at skabe ordnede forhold i varebilsbranchen for biler under 3500 kg. I DTL har vi et netværk for kurer- og varebilsvognmænd som arbejder aktivt for fair konkurrence i den del af branchen. DTL tilbyder allerede en certificeringsmodel rettet mod varebilsvognmænd, som vi ser som en forløber for et tilladelseskrav. Det giver god mening at få orden i sagerne, og gradvist få indfaset varebilerne i godskørselsloven.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062