Rastepladser skal forbedres
Alvorlige kapacitetsproblemer plager systemet af rastepladser til de tusindvis af professionelle lastbilchauffører, der dagligt kører vejnettet tyndt for at levere varer til hylderne lander over.
Flere steder mangler der ganske enkelt plads til de mange lastbiler, der hober sig op i de perioder, hvor chaufførerne holder deres lovpligtige hvil.
- Vi håber, det er et tema, når de sidste brikker skal på plads i finansloven. Heldigvis ser det også ud til, at vores håb er begrundet. Visse steder er behovet for at hæve kapaciteten endog meget stort, og det er efterhånden vel dokumenteret, siger chefkonsulent Anders Jessen, ITD.
Han peger især på motorvejsstrækningerne på Vestfyn og omkring Skærup, hvor vejkapaciteten er udbygget, uden at der er fulgt ekstra rastepladskapacitet med. Også i det jyske melder transportørerne af vindmøller om problemer med at finde hvileplads til de store og samfundsøkonomisk vigtige særtransporter.
- Ligesom lastbilerne ikke bare kører rundt for sjov, så parkerer de heller ikke for sjov. Der er detaljerede regler for, hvornår chaufførerne skal hvile. Når køretiden udløber, vanker der store bøder, hvis ikke de holder ind og hviler. Derfor kan vi simpelthen ikke byde erhvervets udøvere, at der er huller i kapaciteten på vores rastepladser, siger Anders Jessen.
Han peger desuden på et generelt behov for at løfte de sanitære og rekreative faciliteter på rastepladserne.