23948sdkhjf

Kim Johansen udflager lastvogne

3F har kun et skuldertræk til overs, over for kontroversiel vognmands udflagning.

Fagforbundet 3F’s mere end 10 år lange kampagne mod Kim Johansen International Transports anvendelse af billig østeuropæisk arbejdskraft på dansk indregistrerede lastvogne , får nu virksomheden udflage lastvogne.

Dagbladet Børsen oplyser at de gule danske nummerplader er skruet af 85 af transportvirksomhedens lastvogne inden for de sidste to måneder. Lastvognene er i stedet overført til Kim Johansen International Transports udenlandske datterselskaber og indregistreret der.

Selskabets stifter og ejer Kim Johansen siger til Børsen, at han:

- …er nødt til at gardere mig mod de tiltag, som politikerne måtte tage imod mig.

Han henviser til, at SF lige nu i forbindelse med finanslovsforhandlingerne stiller krav om en ændring af Godskørselsloven, så det bliver et krav, at udenlandske chauffører på danske indregistrerede lastvogne, aflønnes efter dansk overenskomst. En lovændring, der formentlig vil give problemer i forhold til EU’s regler på området.

SF’s krav er inspireret af, at 3F’s forgæves forsøg på at få Kim Johansens praksis dømt ulovlig i det fagretlige system. Såvel en faglig voldgift, som Arbejdsrettet har tidligere givet Kim Johansen International Transport medhold.

- I ti år er jeg blevet svinet til og mistænkeliggjort. Jeg har brugt millioner på advokatregninger og enorme ressourcer på at dokumentere lovligheden af mine metoder overfor kunder, som var blevet nervøse efter at have hørt 3F's kampagne. Nu gider jeg ikke mere, siger Kim Johansen ifølge Børsen.

Han oplyser, at udflagningen ikke nødvendigvis er slut, men at den på længere sigt kan fortsætte, så en stadigt større andel af virksomheden placeres i udlandet.

3F Transport

I 3F Transport mener gruppeleder Jan Villadsen ikke, at udflagningen af Kim Johansens lastvogne udgør noget nævneværdigt tab for Danmark.

- Så vil fagforeningerne i det pågældende land hurtigt få ham i søgelyset og tage en snak med ham om overenskomsterne og lønforholdene i det pågældende land, siger Villadsen ifølge Børsen.

Kim Johansen International Transports hovedaktivitet er transport af flygods til og fra en række lufthavne i Europa. Virksomhedens internationale transporter foregår dermed i stort omfang på den fuldt ud liberaliserede del af den europæiske vejgodstransport – de internationale transporter. Et marked, der er stærkt konkurrenceudsat. Derfor er det meget tvivlsomt, at det overhovedet er muligt for virksomheden at fastholde bare en andel af sine kunder med dansk lønnede chauffører bag rattet.

Netop det faktum, at langt størstedelen af Kim Johansen International Transport A/S kørsel udføres på udenlandske veje, har været medvirkende til at Arbejdsretten har afvist, at Godskørselslovens krav om aflønning efter danske overenskomster gælder for virksomheden.

Hvis Folketinget vedtager en stramning af Godskørselsloven, som SF kræver, så vil det formentlig kollidere med EU’s regler på området.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078