Vejgodstransporten under kritisk lup
En såkaldt tænketank under Europaparlamentets konstaterer i en ny rapport, at medlemslandenes uensartede tolkning og håndhævelse af EU-reglerne for vejgodstransporten udgør en alvorlig hindring for en positiv udvikling af det europæiske transportmarked.
Den internationale trafik med lastbiler på tværs af EU’s lande er for længst givet fuldstændigt fri. Men de fælles regelsæt, som transportvirksomhederne er underlagt, understøtter ikke et ensartet marked med klare forhold for udøverne. Markedsreglerne mangler indbyrdes sammenhæng, og de fortolkes og håndhæves forskelligt i de 28 EU lande.
Unfair konkurrence
Det giver muligheder for, at vognmænd og transportører kan shoppe rundt og indrette sig med kreative selskabskonstruktioner i forskellige lande, og det sætter den fair konkurrence på hårde prøver.
Det er konklusionen i rapporten, som Europaparlamentets direktorat for konsekvensanalyse netop har færdiggjort. Rapporten fremlægges på mandag for parlamentets transportudvalg.
Skarp, men realistisk
- Rapporten er skarp, men også realistisk, når det gælder vejtransporten. Rammerne omkring det indre marked for lastbiltransport mangler harmonisering og indre sammenhæng. Det er nødvendigt at styrke det fælles regelgrundlag for de virksomheder, der opererer på tværs af EU, før vi tænker i yderligere åbninger af markedet i form af eksempelvis friere cabotageregler. Det svarer nøjagtigt til den grundholdning, som ITD længe har styret efter, siger erhvervspolitisk chef Nikolaj Stig Nielsen fra ITD, der er brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Han uddyber:
- Det skal ikke være de transportvirksomheder, som har de bedste jurister og mest kreative revisorer, der vinder. Alle i branchen tørster efter klare og enkle regler, så transportvirksomhederne kan koncentrere sig om det, de er gode til, nemlig at finde effektive måder at få godset frem på, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Stop ræs mod bunden
ITD lancerede sidste år ideen om at etablere et europæisk ”chaufførdirektiv”, som skal skabe ensartede og gennemskuelige forhold for de chauffører, der udfører internationale transporter på tværs af EU. Ideen er at sætte en stopper for, at det europæiske transportmarked bliver et ræs mod bunden, når det gælder arbejdsmarked og sociale forhold.
- Det var en idé, som det var svært at skaffe opbakning til blandt de danske organisationer og embedsfolk. Men rapporten fra parlamentet indikerer, at det er det spor, den videre udvikling af det europæiske transportmarked kommer til at foregå ad, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Kæmpe gevinst
Rapporten peger på, at der er store økonomiske gevinster forbundet med en total liberalisering af det europæiske transportmarked. Fra 2015 til 2035 vil EU samlet kunne hente en økonomisk gevinst på mellem 50 og 90 mia. euro (380-680 mia. kroner) ved en fuld liberalisering af det europæiske vejtransportmarked.
- Det er gevinster, som ingen af os kan tillade sig at negligere. Men det er helt klart, at vi skal styrke den sociale dimension af markedet, før vi eventuelt er klar til at tage de næste skridt, slutter Nikolaj Stig Nielsen.