23948sdkhjf

Reparationer skal sikre Oddesundbroen i 30 år

Oddesundbroen over Limfjorden skal have en gennemgribende renovering af brodækket, der skal sikre broens levetid 30 år frem.

Arbejdet er nødvendigt for at sikre brobetonens holdbarhed og omfatter en ny fugtisolering af broen og udskiftning af al belægning.

Desuden vil vejbanen blive gjort ca. 10 cm bredere end den er nu. Broarbejdet ligger hen over to somre i henholdsvis 2015 og 2016. Det første arbejde tager fem måneder fra marts 2015 til slutningen af juli 2015. Arbejdet i 2016 vil ligge i en lidt kortere periode.

Det er lykkedes for Vejdirektorat at lægge en plan for arbejdet bl.a. med nye metoder for fugtisolering, så man undgår at spærre broen for trafik i dagtimerne. Broen vil således være åben for trafik i hele arbejdsperioden. Men der vil være skiftende gener for trafikken i form af blandt andet smallere kørebaner, nedsat hastighed og lysregulering.

På grund af den trange plads vil særtransporter bredere end 2,60 meter som udgangspunkt ikke kunne passere broen i arbejdsperioden.

- Reparationerne af broen er vigtige for hele regionen. Vi er glade for samarbejdet med Vejdirektoratet og den måde, de har grebet sagen an på, så trafikken generes mindst muligt, siger Jørgen Jensen, der er teknik- og miljødirektør i Struer Kommune.

Broens klapper vil fortsat kunne åbnes under arbejdet, så skibstrafikken ikke vil blive påvirket af arbejdet i 2015. I sommeren 2016 forventer vi at må lukke klapperne i en periode på to uger.

Baggrund

Oddesundbroen er fra 1938. Det er den vestligste af Limfjordens vej- og jernbanebroer og en central del af Rute 11. Broen går over Oddesund i Limfjorden og forbinder Thy i nord med resten af Jylland. Broen er en buebro med broklap. Den er 473 m lang og 14 m bred. /mb

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079