23948sdkhjf

Frederikshavn opgiver aktieselskabsstatus

Aktieselskabshavne skal også have mulighed for at optage lån i kommunekredit, mener Danske Havne, der gerne ser havneloven ændret.

På grund af de gunstigere lånemuligheder, der følger med at være en kommunal selvstyrehavn, offentliggjorde Frederikshavn Havn for nylig, at den dropper sin status som aktieselskab, som den ellers har haft siden 2005.

Det er Frederikshavn Havns omfattende havneudvidelser, hvor der planlægges at mere end fordoble det nuværende havneareal på 170 hektar, der har fået den nordjyske havn til at undersøge markedet for, hvor den kan få finansieret sine investeringer til de mest favorable vilkår.

Fornuftigt - set med økonomiske briller.

 

Sikkerheden er den samme

Men det er en skam, at danske havne, der som oftest har lavet skridsikre og gennemarbejdede udvidelsesprojekter, er nødt til at ændre organisationsform for at få sikkerhed i sine investeringer, fortæller Danske Havne til Danmarks Transport-Tidende ovenpå den nordjyske nyhed:

- Det er grundlæggende ærgerligt, at gode og sunde aktieselskabshavne, som den i Frederikshavn, neddrosler sine forretningsmuligheder og bliver selvstyrehavn. Deres forretningsplan har jo været tygget godt og grundigt igennem mange gange, så sikkerheden i projektet er den samme, uanset om det er et A/S eller en selvstyrehavn, siger Tom Elmer Christensen, sekretariatschef i Danske Havne.

 

Havneloven skal ændres

Han mener derfor, at havneloven skal ændres, så også de danske aktieselskabshavne får mulighed for at optage lån med sikkerhed i kommunekredit. Og derfor har brancheorganisationen med netop det formål for øje holdt møder med flere ministerier, herunder transportministeriet, med det mål at få skrevet loven om.

- Der er grundlæggende tale om en lille, nærmest ubetydelig, bestemmelse, der ikke er skrevet ind i havneloven, siger Tom Elmer Christensen og tilføjer, at blandt andet vandselskaber også har mulighed for at optage lån i kommunekredit. Men altså ikke aktieselskabshavnene.

- Og det kommer også til at indgå i vores evaluering af havneloven, fortsætter sekretariatschefen.

Ifølge Tom Elmer Christensen er det ikke første gang, en dansk havn går fra at være aktieselskab til kommunal selvstyrehavn. Horsens Havn sejlede igennem de samme bøjer for nogle år siden. Men det er første gang, en havn går det af økonomiske årsager, hvilket især er det, der ærgrer brancheorganisationen.

- Omvendt er det ikke sket siden 2001, at en kommunal selvstyrehavn har omdannet sig til aktieselskab, slutter Tom Elmer Christensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078