23948sdkhjf

Mens Europa sover

Danmarks Transport-Tidende har besøgt DHL’s pakketerminal i East Midlands Airport i det centrale England.

Det er tæt på midnat en torsdag aften i oktober. Mørket har for længst sænket sig, og de fleste fornuftige englændere har fundet vej til dynerne for at starte på en frisk, når solen igen står op.

Men i en stor hal i det midtengelske er lyset netop blevet tændt, og for medarbejderne her er arbejdsdagen kun lige begyndt.

Inde i terminalbygningen er lyden af arbejdende maskiner og transportbånd i evig bevægelse høj og konstant. Fra gangbroerne syv meter over gulvet i den 30.000 kvadratmeter store rektangulære pakketerminal er udsigten en fryd for øjet for dem af os med en forkærlighed for lager og logistik.

Kilometervis af transportbånd ruller over gulvet og svæver igennem luften med pakker, breve og kasser, og 350 DHL-medarbejdere i gule veste, høretelefoner og hver sine scannere myldrer imellem hinanden ved samlebånd og på gaffeltrucks, og sørger for sirligt at registrere de rigtige pakker de rigtige steder.

Det kan godt ligne kaos for det utrænede øje. Men intet er tilfældigt. For med 120.000 pakkehåndteringer hver nat, og med kunder og slutbrugere der helst så, at deres pakke ankom i går og ikke i dag, skal der være styr på logistikken.

Midt i England

Danmarks Transport-Tidende er på besøg i den tyske post- og kurérgigant DHL’s store pakketerminal i East Midlands lufthavnen imellem Nottingham og Birmingham i Midtengland. Terminalen, eller ”hub’en”, er en af de største og travleste af sin slags i Europa.

Placeringen af den store hub i East Midlands lufthavnen er ikke tilfældig. Med en geografisk lokation så langt inde på det engelske fastland - så langt væk fra nogen engelsk kyst, man næsten komme, og klos op af den store motorvej M1, kan DHL’s mere end 180 daglige lastbiler nå 80 procent af Storbritannien inden for fire timers kørsel.

Hver aften ankommer 24 af DHL’s fly til terminalen, fyldt med pakker fra hele verden, der skal videre ud i England eller Europa. Senere på natten forlader de lufthavnen, fyldt op på ny af pakker, breve og kasser, der skal fragtes ud til resten af verdens kontinenter. Og sådan fortsætter det hele året rundt.

Fødderne på terminalgulvet

- Jeg viser grupper rundt tre til fire gange om måneden udover min almindelige arbejdstid. Og jeg elsker det. Det føles slet ikke som arbejde, råber Danni Pedri henover larmen af maskiner, imod Danmarks Transport-Tidende og en øvrig håndfuld europæiske journalister, der har fået æren af at blive vist rundt af direktøren for det hele.

Der tvivles ikke på Danni Pedris oprigtighed. Overalt i lufthavnen, hvor han færdes, er han ét stort smil, og han hilser og samtaler høfligt og oprigtigt til de medarbejdere, han møder på vejen – høj som lav. Kun teksten på visitkortene fortæller, at nogen er finere end andre i DHL. ”Alle ansatte i DHL er med til at skabe vores succes”, synes det gennemgående budskab at være.

Danni Pedri er administrerende direktør for DHL Express Hubs & Gateways i Storbritannien og Norden, og han fører derfor tilsyn med to terminaler i England samt DHL’s regionale hub i København. Han har været hos DHL siden 1981, men på trods af de mange stjerner på skuldrene har han fødderne solidt plantet på terminalgulvet og kan i ord og smil ikke skjule, at han er bidt af en gal logistiker.

- Alle flyene er landet nu. Men det er først om et par timer, der bliver rigtig travlt, råber han videre, og bedrøves en smule over, at dét får vi ikke tid til at opleve denne nat.

Han gelejder følget af journalister videre ad gangbroerne og hen imod hjørnet af terminalbygningen, hvor der venter et sikkerhedstjek af de mere grundige. For sikkerheden skal være i top. Det er en af grundpillerne i DHL’s forretningsstrategi. Virksomheden er sikkerhedsgodkendt af relevante myndigheder til at tage sig af told- og momsbehandling, der betyder, at kunderne kan få sine varer fragtet yderst sikkert og hurtigt frem til modtageren.

Blandt andet derfor er hub’en udstyret med 18 røntgenmaskiner, 140 sikkerhedskameraer, to metaldetektorer, to sporhunde, foruden al den sikkerhed, som direktør Danni Pedri, der i øvrigt selv bliver gennemlyst af røntgenmaskineriet, ikke må fortælle om.

Direktør med flyskræk

Efter sikkerhedstjekket fortsætter den guidede tur ud til nogle af de 24 DHL-fly, der er i færd med at få læs på udenfor, og her lyser direktørens øjne virkelig op.

- Det er det her, det drejer sig om. Lastbiler er fine. Varebiler er fine. Men fly er bedst, siger Danni Pedri, der ironisk nok ikke selv bryder sig om at flyve.

Men han nyder at følge gæster op i blandt andet den Boeing 777’er, der denne aften er et af flyende, der er klar til at få læs på. Den har tidligere fungeret som passagerfly hos Japan Airlines, men har fortsat karrieren som transportfly for DHL.

Lydniveauet er faldet en smule. Kun lyden af lettende fly fylder luften.

- Vi har desværre ikke opfundet helt støjsvage fly – endnu, siger Danni Pedri med et af de sædvanlige smil.

Det er ellers ikke meget, DHL ikke er i stand til. Virksomheden er vokset fra en god ide i Californien sidst i tresserne til at være verdens største post- og kurérvirksomhed i dag.

Deutsche Post AG, som er navnet på det tidligere statsejede tyske postvæsen, opkøbte i 2002 DHL, og er i dag kendt som Deutsche Post DHL. I 2013 genererede koncernen indtægter for ikke mindre end 55 mia. euro (over 400 mia. kr., red.), har i omegnen af 480.000 ansatte på verdensplan, og er repræsenteret i 220 lande og territorier.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062