23948sdkhjf

Norge kræver BroBizzerne registreret

Ifølge det norske transportministerium betaler op mod to-tredjedele af udenlandske lastbiler ikke de vejafgifter, de skal ved kørsel i Norge.

Ifølge det norske transportministerium betaler op mod to-tredjedele af udenlandske lastbiler ikke de vejafgifter, de skal ved kørsel i Norge.



Derfor indfører Norge pr. 1. januar 2015 et krav om, at alle tunge køretøjer får en såkaldt bombrik registreret til det enkelte køretøj.

For danske køretøjer betyder det måske ikke så meget, da mange lastbiler allerede kører med en BroBizz i forruden, men det er vigtigt at notere sig, at den pågældende BroBizz skal være registreret til det enkelte køretøj. Det er kun muligt at registrere et køretøj pr. BroBizz.

ITD’s datterselskab, FDE, der administrerer vejafgifter og momsrefusion for 20.000 vognmænd i 43 lande, råder medlemmer og aftagere af BroBizz gennem FDE til allerede nu at få registreret BroBizzerne til bilernes registreringsnummer:

- På den måde undgår vognmændene mulige ekstraregninger, fordi BroBizzen sommetider ikke læses i Norge, forklarer Bettina Petersen, der er customer relations manager hos FDE.

Hun uddyber, at regninger sendt direkte til vognmanden på baggrund af nummerpladen ofte følges af et strafgebyr.

Fra 1. januar risikerer vognmændene også bøder på op til 8.000 kroner for manglende registrering af deres bombrik.

/mb
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094