Femern Bælt forbindelsen et af Europas vigtigste projekter
Femern A/S havde i går besøg af EU-kommissionens repræsentant Pat Cox, der har ansvar for den trafikkorridor, som Femern-forbindelsen indgår i.
-Den faste Femern Bælt forbindelse er et at de vigtigste infrastrukturprojekter i Europa. Effektive transportveje er meget væsentlige for de europæiske virksomheders konkurrenceevne i den globale økonomi. Den faste forbindelse over Femern Bælt vil ikke kun gavne Danmark og Tyskland men hele Europa. EU-kommissionen følger projektet med stor interesse og vi ser frem til, at byggeriet går i gang næste år, siger Pat Cox.
Pat Cox, der er tidligere præsident for EU-parlamentet, blev i marts 2014 udpeget af EU-kommissionen til koordinator for trafik-korridoren, der forbinder de store byer på strækningen mellem Finland og Malta via Sverige, Danmark, Tyskland, Østrig og Italien.
Denne nord-syd trafikkorridor består af veje, jernbaner og færgeruter, og korridoren har meget stor betydning for samhandlen i det indre marked. Femern-tunnelen er ét af de to vigtigste anlægsprojekter på strækningen, og projektet nyder meget stor opbakning i EU.
EU-kommissionen har til dato tildelt Femern-projektet den maksimale støtte på 50 procent af projekteringsudgifterne svarende til omkring én mia. kroner.
Hos Femern A/S forventer man en fortsat betydelig EU-støtte til projektet, på grund af de mange fordele, som Femern-forbindelsen indebærer for samhandlen i Europa.
Det gode samarbejde med EU-kommissionen er meget vigtig for os. Vi er stolte over, at være et højt prioriteret projekt i EU's TEN-T program, og vi er glade for at kunne bidrage til en markant forbedring af Europas samlede infrastruktur. EU-støtten er også vigtig for den samlede økonomi i projektet, og vi er rigtig glade for den store opbakning, vi får fra EU, siger Claus F. Baunkjær, adm. direktør, Femern A/S.
/mb