23948sdkhjf

Ingen nemme genveje til et fair transportmarked

Fair konkurrence var et altdominerende nøgleord, da repræsentanter fra de europæiske vognmandsorganisationer i går mødtes hos deres fælles organisation IRU i Bruxelles for at diskutere fælles strategi.

Fair konkurrence var et altdominerende nøgleord, da repræsentanter fra de europæiske vognmandsorganisationer i går mødtes hos deres fælles organisation IRU i Bruxelles for at diskutere fælles strategi.



ITD’s nyslåede politiske chef Nikolaj Stig Nielsen deltog for første gang i strategimødet, som finder sted to gange om året. Han oplevede en positiv og løsningsorienteret stemning blandt kollegerne.

- Det er absolut spændende, når vognmandsbranchens organisationer fra hele Europa mødes. Det er jo enorme udfordringer, vi står overfor med at skabe et velfungerende og balanceret transportmarked imellem landene, siger Nikolaj Stig Nielsen, der ikke er i tvivl om, hvordan tilgangen skal være.

- Langt de fleste af os fra organisationerne kender behovet for en midtersøgende vej fra vores egne rækker, hvor medlemmerne ofte er ret forskellige. Her kommer vi ikke langt med hurtige slagord. Det eneste, der dur, er hårdt arbejde og gennemarbejdede løsninger, der kan tilgodese mange forskellige behov på én gang, siger Nikolaj Stig Nielsen.

I ITD kan holdningerne til markedspolitikken være delte imellem store og små og nationale og internationale transportvirksomheder, som alle findes i ITD’s medlemsflok.

- Her adskiller ITD sig ikke fra en organisation som for eksempel den hollandske. Svaret for os er balancerede forslag, der giver plads og muligheder til alle, som kan og vil drive nogle ordentlige forretninger på ansvarlig vis, siger Nikolaj Stig Nielsen.

Sociale forhold – meget mere end cabotage

Chaufførernes sociale forhold var i fokus for en stor del af diskussionerne på mødet. Heller ikke her har de hurtige slagord megen berettigelse.

- Det handler om meget mere end cabotage. Den helt store udfordring er at skabe sammenhæng imellem alle de forskellige områder, som EU regulerer inden for erhvervet – eksempelvis udstationeringsregler, køre- og hviletid, cabotage og etableringsregler. Hvis reglerne ikke hænger helt sammen og understøtter hinanden, vil vi have svært ved at realisere målet om et fair og balanceret marked, siger Nikolaj Stig Nielsen.

På mødet blev det besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal arbejde videre med IRU’s samlede strategi for fair konkurrence på transportområdet. Gruppen får blandt andet deltagelse af ITD.

Nej til kæmpebøder for hvil i bil

En af de opgaver, der havnede i arbejdsgruppen, er at definere en fælles holdning til, at chauffører holder hvil i lastbilerne. Frankrig og Belgien har indført høje bøder for at afholde det ugentlige hvil i lastbilens køje, en praksis som IRU-medlemmerne enedes om at modarbejde.

- Alle er enige om, at det ikke hører nogen steder hjemme at lade chauffører bo i bilerne i månedsvis på rastepladser rundt omkring. Men der er samtidig behov for, at det kan være en mulighed at tage et hvil i lastbilen ind imellem. Også her skal vi via klogskab og dialog finde nogle løsninger, der dur i praksis. Den nuværende uklarhed om reglerne dur i hvert fald ikke, siger Nikolaj Stig Nielsen.

Foruden ITD er også DI Transport samt DTL medlem af IRU på godsområdet.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066