23948sdkhjf

Tysk ja til tosporet jernbane til Femern

Inden kyst-kyst-forbindelsen under Femernbælt åbner i 2021, skal Tyskland være færdig med en forbedret tilslutning til det tyske jernbane- og vejnet. Og senest syv år efter skal den dobbeltsporede udbygning af strækningen Bad Schwartau-Puttgarden være afsluttet.

Inden kyst-kyst-forbindelsen under Femernbælt åbner i 2021, skal Tyskland være færdig med en forbedret tilslutning til det tyske jernbane- og vejnet. Og senest syv år efter skal den dobbeltsporede udbygning af strækningen Bad Schwartau-Puttgarden være afsluttet.



Det mål er kommet et skridt nærmere med en hensigtserklæring mellem Frank Sennhenn, chef for den tyske sporejer DB Netz, og Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Mayer, skriver Ingeniøren.

I stedet for at opgradere det eksisterende enkeltspor til en dobbeltsporet, elektrificeret strækning, er det besluttet at lukke den nuværende banestrækning ned og bygge en ny dobbeltsporet jernbane mellem Lübeck og Puttgarden.

Ligesom Danmark har forpligtet sig til at opgradere en 115 kilometer lang jernbanestrækningen mellem Ringsted og Rødbyhavn til elektrificerede dobbeltspor, hvor der kan køres med 200 km/h, har tyskerne nemlig også lovet at opgradere spor og vejanlæg, der skal forbinde Femern-tunnelen med den sydlige hoved-infrastruktur.

/mb
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078