Svovlkrav bekymrer skibsmæglere
Varsel om store rateforhøjelser i forbindelse med de skærpede svovlkrav giver anledning til bekymring hos danske skibsmæglere.
De nye svovlkrav – der skal reducere skibsfartens udledning af svovl i luften med 90 procent fra årsskiftet i Nordsøen, Kattegat og Østersøen - og myndighedernes håndhævelse heraf blev et centralt emne i debatten på Danmarks Skibsmæglerforenings årlige generalforsamling.
Rederierne melder om væsentlige fragtforhøjelser som følge af de forhøjede bunkerolieudgifter pr. 1. januar 2015.
Politisk selvmålDer er blandt skibsmæglerne en udtalt bekymring for, at de nye regler vil medføre en væsentlig større overflytning af gods fra nærsøfarten til f.eks. landtransport, end først antaget, hedder det i en pressemeddelelse fra Danmarks Skibsmæglerforening.
Brancheforeningens medlemmer frygter, at svovlkravet vil få negativ betydning for både den europæiske dør-til-dør transport i containers samt for den traditionelle europæiske nærsøtransport. Hertil kan komme et overflytningspotentiale for feeder-containers til/fra Hamburg og Bremerhaven, hvor langt hovedparten i dag transporteres med feeder-skibe til/fra de danske containerhavne.
Kontrol nok?Der blev også sat fokus på den manglende kontrol med og håndhævelse af de nye svovlkrav. Det nytter kun lidt, at vi i de danske havne og ved passage af de danske stræder opruster nu men det afgørende er, at reglerne bliver håndhævet internationalt, påpeger skibsmæglerne.
»Skibsmæglerforeningen vil fortsat have fokus på disse udfordringer og modvirke, at overflytning til anden transportform accelererer. Derfor vil foreningen stadig holde god kontakt til myndighederne også internationalt. Derfor bliver det også et tema på FONASBA’s (The Federation of National Associations of Shipbrokers and Agents) kommende årsmøde i Göteborg,« slutter Danmarks Skibsmæglerforening. /Smir.