Danske rederier bliver på Vestafrika
Danske rederier håndterer ebola med stor agtpågivenhed, men fastholder sejlads på Vestafrika.
Rederiforeningen og de rederier, der opererer i de berørte lande, har siden ebola-udbruddets start i foråret 2014 løbende fulgt udviklingen, og har henover sommeren optrappet indsatsen. Senest er der nedsat en særlig ebola-gruppe i regi af Rederiforeningen. I gruppen mødes rederiernes bemandings-, arbejdsmiljø- og sikkerhedsfolk jævnligt for at opdatere og dele viden om ebola og om, hvordan rederierne i praksis undgår smitte.
Rederierne følger retningslinjerne fra WHO og IMO, FN's internationale maritime organisation, ligesom man selvstændigt har taget yderligere forholdsregler for at undgå kontakt med lokalbefolkningen på de skibe, som sejler til de berørte områder i Afrika. Rent praktisk handler det om at reducere antallet af personer, der kommer ombord, om at undgå fysisk kontakt og om i videst muligt omfang at undgå besætnings-skifte og landlov.
-Grundlæggende drejer det sig om at være ekstra påpasselig. Ebola smitter ved kontakt med vævs-væsker fra syge personer. Med de særlige forholdsregler vi har taget, forventer vi, at vores søfolk er uden for risiko for smitte, siger adm. direktør i Rederiforeningen Anne H. Steffensen.
De danske skibe har allerede moderne sikkerhedsudstyr om bord, som kan anvendes ved mistanke om smitsomme sygdomme ombord, således at man kan tage ekstra forholdsregler, når man sejler i området.
-Uanset hvilke symptomer eller sygdomme man oplever ombord, er det klart at man må håndtere alle symptomer på sygdom med særlig forsigtighed, indtil man har fastslået hvad en eventuel febertilstand eller andet skyldes, siger Anne H. Steffensen.
Det er afgørende vigtigt for de berørte områder i Afrika, at al handel og transport af varer i områderne ikke går i stå, fordi det kan medvirke til yderligere udfordringer for de berørte lande.
-De danske rederier bruger mange kræfter og ressourcer på at passe på de søfarende og tage de nødvendige forholdsregler. Samtidig er det utrolig vigtigt, at vi fortsætter med at sejle på Vest-afrika, så hele deres handel og varetransport ikke går i stå, understreger Anne H. Steffensen.
/mb