23948sdkhjf

Ny Europa-Kommission giver plads til Danmark og skibsfarten

Danmarks Rederiforening ser meget frem til at samarbejde med de nye kommissærer og vil sikre, at den nye Kommission realiserer den centrale rolle, de maritime aktiviteter skal spille i Europa.

Danmarks Rederiforening ser meget frem til at samarbejde med de nye kommissærer og vil sikre, at den nye Kommission realiserer den centrale rolle, de maritime aktiviteter skal spille i Europa.



Den 10. september 2014 har Europa-Kommissionens formand Jean Claude Juncker fremlagt sit hold for de kommende fem år. Efter måneders spekulationer besluttede Juncker at ruske op i både kommissærposterne og kommissærernes daglige arbejde.

Klimaområdet er nu slået sammen med energi, og et nyt område bestående af finansiel stabilitet, finansielle tjenesteydelser og kapitalmarkeder er blevet oprettet.

Desuden er rollen som næstformand blevet revideret og gjort langt mere relevant med henblik på at skabe en mere effektiv Kommission og bevæge sig væk fra kritikken, om at kommissærerne beskyttede nationale interesser.

Vigtige næstformænd

Næstformændenes nye rolle er meget vigtig for Danmarks Rederiforening. Det betyder blandt andet, at transportkommissæren, den slovakiske Maroš Šefčovič, rapporterer til Finlands Jyrki Katainen, der får ansvaret for beskæftigelse, vækst, investeringer og konkurrencedygtighed, hvilket er med til at koble skibsfarten til vækstdagsordenen. Katainens mange ansvarsområder som næstformand vil også omfatte foranstaltninger klima og energi.

Federica Mogherini, EU's nye udenrigschef, bliver også næstformand og dermed ansvarlig for at blandt andet at koordinere Kommissionens kamp mod pirateri.

Tungt pres

Margrethe Vestager har landet en af topposterne i den nye Kommission som konkurrencekommissær og vil blive sat under et tungt pres. Rederiforeningen er glade for, at Vestager er blevet udnævnt til en så væsentlig og magtfuld position i Juncker-Kommissionen. Hun vil være blandt andet få ansvaret for at sikre fortsættelsen og modernisering af de bestemmelser, der giver konkurrencedygtige rammebetingelser for skibsfarten – et emne, som hun er velbevandret i.

Den nye transportkommissær, Maroš Šefčovič, har ingen umiddelbar erfaring med den maritime sektor, men har en lang historie i ledende stillinger i Bruxelles. Det er værd at bemærke, at Šefčovič vil føre tilsyn med Generaldirektoratet for Mobilitet og Transport (GD MOVE) og Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed (EMSA) samt EU's satellit-programmer.

Endelig har den liberale svensker Cecilia Malmström, fået ansvaret for handel. Hun er ganske erfaren i Bruxelles og bør opretholde EU’s ambitiøse handelspolitik.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062