23948sdkhjf

Dansk transportminister i centrum!

Debatindlæg af direktør Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen.

Debatindlæg af direktør Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen.



Som det var at læse i medierne besøgte den danske transportminister Slesvig-Holsten. Det er af stor vigtighed for dansk eksport og dermed den internationale transport på såvel bane som landevej, at den danske transportminister sætter sig ind i de problemer - både der er nu og dem, som står foran os. Nemlig at der hurtigst muligt træffes en politisk beslutning i Kiel og Berlin om alternative passagemuligheder over Kieler-kanalen ved Rendsborg for både tog og bil.

Det er skræmmende, hvad vi har oplevet bare inden for det sidste års tid med problemer omkring infrastrukturen i Slesvig-Holsten. Samtidig skal vi imødese det store motorvejsbyggeri ved Hamburg de næste 10-12 år.

Det kan en dansk transportminister ikke sidde overhørig - det ville være uansvarligt. Meget korrekt i lederen i Flensborg Avis står også, at den kommende Femern forbindelse absolut ikke løser dansk eksports problemer, idet over 70 procent af de danske eksportvarer kommer fra Jylland/Fyn. Det ville aldrig kunne tænkes, at de skulle køre via en Femern forbindelse uden at dette ville få store omkostninger for danske eksportvarer, som de bestemt ikke ville kunne bære på det internationale konkurrencemarked.

Så derfor kære transportminister, du bliver simpelthen nødt til at smøge ærmerne op og tage fat i dine tyske kollegaer i Kiel og Berlin og gøre dem opmærksom på, hvilke forpligtelser man har for at holde internationale transitveje farbare på et optimalt niveau. Alt andet må og kan betragtes som en handelshindring.

Skulle man ikke ville lytte til de danske bekymringer i Kiel og Berlin, bør Heunicke hurtigst mulig gå via EU, da der står så store danske værdier på spil. Hertil kommer også de svenske og norske eksportvarer, som også tager vejen igennem Jyllandskorridoren og Slesvig-Holsten til det øvrige Europa.

Med de sidste udmeldinger omkring Rendsborg-broen, så haster sagen mere end nogensinde, så der ikke skabes unødig bekymring og problemer for danske og i hele taget skandinaviske eksportvarer til de primære markeder, som Tyskland og øvrige Europa, skriver direktør Mogens Therkelsen fra H. P. Therkelsen, Padborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078