Bilfærgernes Rederiforening: Trafikal ligestilling – Ja tak
Det er vigtigt at politikerne også husker færgerne, og ikke kun fokuserer på tog og broer, når der diskuteres infrastruktur herhjemme. Det skriver Bilfærgernes Rederiforening i sin årsberetning, der netop er offentliggjort.
Danmark er i høj grad stadig bundet sammen af færgefarten, som med mere end 80 færger sikrer nødvendige forbindelser til ikke mindst landets yderområder og vore nabolande. Men det er afgørende, at Christiansborg ikke forsømmer færgefarten i sin iver efter at allokere yderligere midler til tog og faste forbindelser. Det siger formand i Bilfærgernes Rederiforening John Steen-Mikkelsen, adm. dir. i Danske Færger A/S, i forbindelse med den årlige generalforsamling lørdag d. 6. september og udgivelsen af foreningens årsberetning ’Færgefart i Danmark 2014’.
-Det er ikke unaturligt at have fokus på togdrift og ikke mindst faste forbindelser. Men det bør ikke føre til, at man i det daglige tilgodeser bestemte transportformer. Det er derimod afgørende med ’trafikal ligestilling’ – også på konkurrencebetingelserne, siger John Steen-Mikkelsen.
Godt samspilDen nye motortrafikvej mellem Holbæk og Vig er et eksempel på, at det kan lykkes at skabe løsninger, hvor de trafikale forbindelser på bedst mulig vis spiller sammen. Motortrafikvejen har gjort færgeforbindelserne fra Odden Havn til et attraktivt alternativ til Storebæltsbroen, for de der skal til Midt- Nordjylland, og forbedret Nordvestsjællands infrastruktur ganske betydeligt.
-Ved en samlet strategisk udbygning af infrastrukturen, opnår samfundet den største gevinst. Det handler om at sikre gode betingelser for alle transportformer og dermed skabe en større samlet efterspørgsel efter gods- og passagertransport i Danmark, siger John Steen-Mikkelsen.
/mb