Scania: Allan Kiby ny servicedirektør
En forholdsvis ung men alligevel meget erfaren herre har netop sat sig i direktørstolen for Scania Danmark A/S' servicemarked - og dermed skifter Allan Kiby spor fra bl.a. S- og regionaltog til lastbiler og busser samt tilhørende transportmateriel.
Allan Kiby er 45 år og uddannet cand. merc. i finansiering og erhvervsøkonomi fra CBS i København.
Fra Handelshøjskolen gik turen bl.a. til IT-giganten IBM ( marketing) samt konsulenthusene A.C. Nielsen (markedsanalyse), PricewaterhouseCoopers og A.T. Kearney (rådgivning inden for ledelse, effektivisering, kunderelationer).
I 2002 søgte han ind til DSB, hvor han de seneste ca. 12 år har arbejdet i mange forskellige funktioner.
Nøgleordene for Allan Kiby's tidligere jobs har været udvikling, forandringsprocesser, strategi, ledelse, logistik, indkøb og teknik – præcis de områder, som han skal beskæftige sig med som ny servicedirektør hos Scania Danmark.
Hos DSB har han opnået stor erfaring i og bidraget endnu mere til effektiv vedligeholdelse og reparation af togkomponenter, reservedelslogistik og indkøb samt ledelse og motivering af medarbejdere.
Han ser det som sin fornemste opgave at overføre disse erfaringer til sit nye job hos Scania Danmark, der ud over at være importør for de svenske Scania lastbiler og busser også råder over et fintmasket servicenetværk med 17 egne værksteder fordelt over det meste af Danmark. Scania Danmark beskæftiger ca. 600 medarbejdere - heraf cirka 400 på servicemarkedet.
Scania er det mest udbredte lastbilmærke i Danmark i klassen over 16 tons totalvægt med cirka 32 procent af den samlede bestand samt det næstmest udbredte mærke for tunge busser med cirka 23 procent af alle indregistrerede busser med plads til mere end 30 passagerer i Danmark.
/cw