23948sdkhjf

"Fodtøj" til blandet kørsel

»Vi har mange lastbiler, der kører blandet kørsel på blandet underlag, både i forbindelse med anlægsprojekterne, men også f.eks. i forbindelse med den forestående roesæson, hvor rigtigt mange roer skal transporteres til Nykøbing eller Nakskov. De fleste af de biler, der kører disse opgaver, kører med 315/80R22,5 på trækakslen, og her har vi den fælles udfordring, at der ikke findes ret mange karkasser på markedet, da der ikke kommer mange nye biler på denne størrelse, og de fleste biler til blandet kørsel foretrækker et regummieret dæk og dermed en billigere løsning,« fortæller key account manager Søren Brinck fra Euromaster, der igen i år er ansvarlig for Euromasters deltagelse på Transport Øst. Uden velegnede karkasser ingen regummierede dæk, og derfor må nogle forvente at skulle købe nye dæk i stedet for. »Her kan man så vælge, om man vil købe et billigt dæk, som man så efterfølgende smider ud, eller man vil investere lidt mere og håbe på, at kasserne kan ombyttes til regummierede dæk. Euromaster vil på Transport Øst vise forskellige mulige bud på nye grove trækdæk i 315/80 R22,5 til erstatning for de regummierede dæk, det kan vise sig at blive svært at få fat i. Det kunne f.eks. være en Taurus- eller en Athos-løsning,« fortæller Søren Brinck. Efterår og snart vinter står for døren. På Transport Øst vil Euromaster også vise eksempler på gode fordæk- og trækdækløsninger til landevejsbiler, der typisk kører 315/70 R22,5. Før i tiden hed vintermærkningen M+S, men denne er med tiden blevet noget udvandet da alle dækproducenter i princippet selv kan bestemme, om et dæk skal mærkes M+S eller ej. De senere år er der kommet et nyt begreb, som myndighederne i større grad retter fokus ind efter, når vinterlovgivning for dæk skal tilrettes. Dette nye begreb hedder ”3 PMSF” og er et alpetop-/snefnug-symbol, der beviser, at dækket er udviklet og testet til vinterkørsel. »I 315/70 R 22,5 er der ingen mangel på karkasser, og her kunne et godt bud på et moderne, sikkert og holdbart trækdæk være det nye Laurent PLDE MW 3D,« siger Søren Brinck. Transport Øst afholdes på Ventrupparken 12 i Greve i weekenden 6.-7. september. Åbningstiderne er lørdag 10-17 og søndag 10-15. Entré kr. 50, børn under 12 gratis ifølge med en voksen. Fribilletter kan fås hos udstillerne eller printes fra transportøst.dk. Transport Øst bliver officielt åbnet lørdag 10.30 v/direktør Jacob Chr. Nielsen, ITD, samt borgmester Pernille Beckmann, Greve Kommune.

»Vi har mange lastbiler, der kører blandet kørsel på blandet underlag, både i forbindelse med anlægsprojekterne, men også f.eks. i forbindelse med den forestående roesæson, hvor rigtigt mange roer skal transporteres til Nykøbing eller Nakskov. De fleste af de biler, der kører disse opgaver, kører med 315/80R22,5 på trækakslen, og her har vi den fælles udfordring, at der ikke findes ret mange karkasser på markedet, da der ikke kommer mange nye biler på denne størrelse, og de fleste biler til blandet kørsel foretrækker et regummieret dæk og dermed en billigere løsning,« fortæller key account manager Søren Brinck fra Euromaster, der igen i år er ansvarlig for Euromasters deltagelse på Transport Øst.

Uden velegnede karkasser ingen regummierede dæk, og derfor må nogle forvente at skulle købe nye dæk i stedet for.

»Her kan man så vælge, om man vil købe et billigt dæk, som man så efterfølgende smider ud, eller man vil investere lidt mere og håbe på, at kasserne kan ombyttes til regummierede dæk. Euromaster vil på Transport Øst vise forskellige mulige bud på nye grove trækdæk i 315/80 R22,5 til erstatning for de regummierede dæk, det kan vise sig at blive svært at få fat i. Det kunne f.eks. være en Taurus- eller en Athos-løsning,« fortæller Søren Brinck.

Efterår og snart vinter står for døren. På Transport Øst vil Euromaster også vise eksempler på gode fordæk- og trækdækløsninger til landevejsbiler, der typisk kører 315/70 R22,5.

Før i tiden hed vintermærkningen M+S, men denne er med tiden blevet noget udvandet da alle dækproducenter i princippet selv kan bestemme, om et dæk skal mærkes M+S eller ej.

De senere år er der kommet et nyt begreb, som myndighederne i større grad retter fokus ind efter, når vinterlovgivning for dæk skal tilrettes.

Dette nye begreb hedder ”3 PMSF” og er et alpetop-/snefnug-symbol, der beviser, at dækket er udviklet og testet til vinterkørsel.

»I 315/70 R 22,5 er der ingen mangel på karkasser, og her kunne et godt bud på et moderne, sikkert og holdbart trækdæk være det nye Laurent PLDE MW 3D,« siger Søren Brinck.

Transport Øst afholdes på Ventrupparken 12 i Greve i weekenden 6.-7. september. Åbningstiderne er lørdag 10-17 og søndag 10-15. Entré kr. 50, børn under 12 gratis ifølge med en voksen. Fribilletter kan fås hos udstillerne eller printes fra transportøst.dk.

Transport Øst bliver officielt åbnet lørdag 10.30 v/direktør Jacob Chr. Nielsen, ITD, samt borgmester Pernille Beckmann, Greve Kommune.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126