“Man kan altså ikke mærke nogen form for afmatning”
Underskud, fyringer og lagerbygninger der lukker og slukker. De seneste måneder har Fremtidens Logistik, såvel som andre logistik medier, været fulde af historier om den store nedtur hos Amazon.
Men sidder man på den anden side af bordet og er en af de tusinder af virksomheder, der sælger sine varer gennem den digitale markedsplads, er der ikke noget man overhovedet lægger mærker til.
Det fortæller Jeppe Hamming, som er digital direktør hos reklame- og marketingbureauet Nørgård Mikkelsen. Her hjælper han forskellige producenter med at få deres produkter afsat på Amazon.
- Opbremsningen hos Amazon er ikke noget, som fylder i dagligdagen hos os der arbejder med eller sælger gennem platformen. Her kan man altså ikke mærke nogen form for afmatning, siger han til Fremtidens Logistik.
Hårde tider for hjemmelevering
Ser man på det seneste regnskab, er der da også stadig godt gang i forretningen. Omsætningen steg med ni procent og ligger nu på svimlende 514 milliarder dollar.
Alligevel har virksomheden et underskud på 2,7 milliarder dollar.
- Hvis du kigger på andre forhandler, så har de jo oplevet det samme det sidste år. Jeg tror heller ikke, at Coop, Salling eller andre danske detailvirksomheder har fremvist prangende regnskaber på indtjeningen, siger Jeppe Hamming.
Han påpeger at både Salling og Coop har været nødsaget til at lukke deres service for hjemmelevering af fødevarer, hvilket også er et marked, som Amazon har satset relativt meget på.
Fra forhandler til markedsplads
I kraft af sit arbejde som konsulent følger Jeppe Hamming med i udviklingen hos virksomheden. Han understreger, at han ikke kender årsagen til underskuddet, men ud fra sin viden om Amazon har han to bud på nogle forhold, der potentielt kunne være en del af problemet.
Først og fremmest peger han på, at virksomheden det seneste år har skruet ned for salget af deres egne produkter og i stedet fokuseret mere på at være en markedsplads for andre virksomheders varer. Det skyldes blandt andet, at Amazon har været under pres af europæiske og Amerikanske myndigheder for at bruge deres dataindsamling til at opnå konkurrencefordele.
- Det kan godt være, at de er gået lidt på kompromis med indtjening for at undgå nogle andre problemstillinger. Historisk har den største del af forretningen jo været deres egne produkter, siger han.
På længere sigt tror Jeppe Hamming imidlertid, at fokusset på tredjepartsforhandlere vil være en god forretning, fordi Amazon undgår de risici som er forbundet med en klassisk detailforretning hvor forhandlerne køber og videresælger varerne.
- Tredjepartsforhandlerne beholder nemlig ejerskabet over produkterne indtil de er solgt til forbrugerne. På den ene side giver det tredjepartsforhandlerne fuld kontrol over eksempelvis udsalgspriser, men det gør også at de har risikoen, hvis ikke varerne bliver solgt, siger han
Et dårligt tegn
De seneste år har Amazon investeret massivt i at udvide sin lagerkapacitet i både Europa og USA for at imødekomme den voldsomme efterspørgsel på E-handel som opstod under coronapandemien.
Nu er pandemien overstået og markedet har ændret sig med økonomisk opbremsning, inflation og energikrise. Og det kan også være en af forklaringerne på Amazons underskud.
- Tidligere har der været nogle perioder, hvor der har været svært for os at få lagerplads hos dem. Nu virker det som om de har rigeligt kapacitet, men det kan jo også godt være et dårligt tegn for dem, at de har plads på deres lagre. Men forklaringen kunne selvfølgelig også bare være, at de har fået bedre styr på at forudse behovet, siger Jeppe Hamming.
Nedturen fortsætter: Amazon lukker logistikcentre på stribe