23948sdkhjf

En overset succeshistorie

Distribution i ydertimerne har stået på ønskesedlen i transport- og logistikbranchen i årevis

En af de succeshistorier fra logistikverdenen de fleste danskere ikke har hørt – selv om de frejdigt sætter tænder i resultatet omtrent dagligt – er distributionen af friskbagt brød til butikkerne i de timer, hvor de fleste sover.

Men historien blev fortalt, da Copenhagen Electric på et webinar satte fokus på e-mobilitet og især distribution i ydertimerne.

Brødproducenten Läntmannen Schulstad har i otte-ni år arbejdet med distribution af brød til supermarkeder og andre dagligvarebutikker i aften- og nattetimerne.

Her er der kun få trafikanter på vejene og derfor kan varerne distribueres hurtigere og mere effektivt.

- Men fordelene stopper ikke her. For ikke bare sparer transportøren tid og penge. Det reducerer også CO2-udledningen, fordi chaufføren ikke spilder tid med motoren i tomgang i myldretidstrafikken, hver gang der er rødt lys forude. Det er også en fordel for butikkerne, fordi de ikke skal modtage varerne i åbningstiden. Chaufførerne er også glade, fordi det er langt mindre stressende at køre, når der ikke er ret mange andre på vejene. Især frygten for at påkøre bløde trafikanter i den travle morgentrafik stresser meget, fortæller Niels Kristian Holm, der er logistikdirektør i Läntmannen Schulstad .

Dertil kommer, at rugbrødbilerne ikke bidrager til trængslen i dagtimerne. Det er også med til at forbedre trafiksikkerheden.

Forsøg i København

Läntmannen Schulstad startede med natdistribution i forbindelse med en forsøgsordning, hvor den daværende V&K-regering med støtte fra en bredt flertal bevilligede 200 millioner kroner fra 2010 og 2013 til forsøg, der kunne forbedre mobiliteten.

Her gik Københavns Kommune ud at indbød private virksomheder til at deltage i et forsøg med distribution i ydertimerne. Fire takkede ja - Carlsberg, Dansk Retursystem, renovationsvirksomheden M. Larsen og Läntmannen Schulstad.

Styr på støjen

En væsentlig motivation for Københavns Kommune, der var inspireret af natdistribution i New York og flere hollandske byer, var netop ønsket om at reducere trængslen i myldretiden. Ikke mindst i de tidsvinduer kommunen selv har indført, for at begrænse distributionskørslen i butikkernes åbningstid.

Derfor åbnede den tæt befolkede kommune op for natdistribution.

- Vi var fra starten af klar over, at det var afgørende, at distributionen i ydertimerne ikke forstyrrede borgernes søvn. Derfor stillede vi også krav om støj støjdæmpning af lastbiler og andet materiel, der anvendes ved leveringen. Her er der anvendt en såkaldt Peak-certificering fra Holland, der sikrer at materiellet er så støjsvagt som muligt, fortalte Tanja Ballhorn fra afdelingen ”Mobilitet” fra Københavns Kommunes Miljø- og Teknikforvaltning, der har arbejdet med citylogistik i en længere årrække.

- Chaufførerne ”støjsikres” gennem en særlig uddannelse. Det er også et krav at mobiltelefon og radio er lukket, fortæller Niels Kristian Holm.

Lang rejse

Niels Kristian Holm var i nullerne med til at omlægge distributionen af brød radikalt. Et projekt, han ser som en forløber for Läntmannen Schulstads grønne rejse.

- De forskellige brødproducenter havde hver deres eget distributionsnetværk – Läntmannen Schulstad, Kohberg og Pågen. Det betød vi kørte rundt med en masse mindre biler og bidrog til trængslen på vejene, selv om vi alle kørte til de samme butikker. Her gik vi sammen og omlagde distributionen på store, men færre biler, så vi distribuerede sammen. Det førte til en kraftig reduktion i distributionsomkostningerne. Det reducerede også vores CO2-udledning og mindskede trængslen.

- Jeg er lidt stolt over at have været med op denne rejse. Det er mine kolleger og vores chauffører. Vores chauffører bliver også hos os i mange år. Vi vil alle gerne være med til at levere vores jord til vores børn i samme stand, som vi modtog den, slutter Niels Kristian Holm.

FAKTA

Miljøministeriet udsendte i 2019 en vejledning om distribution i ydertimerne. Den danner grundlag for et værktøj, der skal gøre det lettere for kommunerne, at fremme e-mobilitet på en række områder. Herunder også varedistribution.

Region Hovedstaden – Copenhagen Electric har udviklet værktøjet, der er opdelt i 10 emner, hvor interesserede let kan klikke sig frem til data, som er relevante for deres arbejdsområde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156