DHL Express tilbyder SAF-kompensation
DHL Express er angiveligt den første globale ekspresleverandør, der giver kunderne muligheden for at tilvælge bæredygtigt flybrændstof (Sustainable Aviation Fuel), når de køber forsendelser.
Danmark er blandt de første lande i verden, når DHL Express åbner op for, at virksomheder kan vælge at reducere deres CO2-aftryk på forsendelser via SAF (Sustainable Aviation Fuel). Det sker som et led i kurervirksomhedens målsætning om at være CO2-neutral i 2050.
- Virksomheder får hver dag fragtet store mængder af pakker med fly og det gør naturligvis en betydelig forskel for miljøet, når brændstoffet har en mindre miljømæssig påvirkning. Mange virksomheder inklusive vores egen har et mål om at reducere udledning af drivhusgasser. Derfor kan vi med vores nye tilbud til kunderne hjælpe dem nærmere deres mål, udtaler Parvinder Tiwana, der er Sales & Marketing Director i DHL Express i Danmark, i en pressemeddelelse.
DHL Express har netop lanceret produktet GoGreen Plus – en ny service, der gør det muligt for kunderne at reducere CO2-aftrykket på deres forsendelser.
Det gør de ved at tilvælge bæredygtigt flybrændstof, SAF, der reducerer emissionerne.
Dermed er DHL Express ifølge egne oplysninger verdens første express-selskab, der giver sine kunder denne mulighed. I første omgang vil muligheden for dette tilvalg blive rullet ud i Storbritannien, herefter følger Danmark, Italien, Sverige, Canada, Australien, Sydafrika og De Forenede Arabiske Emirater.
Allerede fra og med denne måned vil kunder i disse lande kunne vælge GoGreen Plus, når de bestiller forsendelser via DHL Express’ online forsendelses- og sporingsplatform MyDHL+.
- Danmark er blandt de første lande, fordi her er en stor bevågenhed om, hvordan vi passer bedst på miljøet og udnytter vores ressourcer bedst muligt. Når vi lancerer SAF her, har vi selvfølgelig en forventning om, at det også hurtigt vil vinde indpas hos vores danske kunder og blive en del af den måde, de reducerer deres CO2-aftryk på, siger Parvinder Tiwana.
GoGreen Plus bliver herefter tilgængelig for alle DHL Express-kunder globalt i løbet af de kommende måneder, hvor kunderne får mulighed for at skræddersy, hvor meget de ønsker at reducere CO2-aftrykket på deres forsendelser samt mængden af Sustainable Aviation Fuel, der skal bruges.
Det sker som følge af DHL’s samarbejde med energiselskabet BP og Neste om at levere SAF til DHL Express’ mange hubs rundt om i verden.
Genbrugt spildolie
Den vedvarende del af brændstoffet er produceret af spildolie og kan ifølge DHK give reduktioner i udledningen af drivhusgasser på op til 80 procent i løbet af dets livscyklus sammenlignet med det konventionelle jetbrændstof, det erstatter.
- Vi ved, at vores kunder gerne vil reducere deres miljøpåvirkning, så det er vigtigt, at vi giver dem muligheden for at gøre det. Jeg er glad for, at vores investering i SAF nu kan udnyttes fuldt ud af kunderne til at sætte dem i stand til at nedbringe emissionerne fra deres forsendelser. SAF er i øjeblikket den primære vej til at reducere CO2-emissioner i luftfarten, så dette er den mest effektive måde at hjælpe vores kunder med at gøre deres egne forsyningskæder mere bæredygtige, siger John Pearson, der er CEO i DHL Express.
Deutsche Post-bæredygtighedsmål
GoGreen Plus er en del af Deutsche Post DHL Groups bæredygtighedsmål om at opnå netto-nul-emissioner i 2050.
Inden 2030 er målet, at 30 procent af DHL Express’ brændstofforbrug til lufttransport, er bæredygtigt flybrændstov.
I overensstemmelse med sit Sustainability Roadmap sigter Deutsche Post DHL Group mod at tilbyde et grønt alternativ til alle produkter og tjenester på tværs af alle divisioner.
FAKTABOKS
I modsætning til modregningsinitiativer reducerer GoGreen Plus emissioner direkte inden for logistiksektoren og kan dermed bruges til DHL-kundernes egne frivillige emissionsrapporteringer og følger Science Based Target Initiative (SBTi) filosofien. /Smir