Toyota vil levere brintteknologi til lastbiler i Europa
Den franske startup-virksomhed, Hyliko, vil integrere Toyotas andengenerations brintteknologi i lastbiler for at kunne tilbyde nulemissionskøretøjer i sin flåde.
Aftalen med Hyliko betyder, at Toyota udvider sin portefølje af partnerskaber, hvor den japanske mobilitetskoncern leverer brintdrivlinjer til en række forskellige formål. Ud over lastbiler anvendes Toyota’s brint-løsninger til busser, tog, generatorer og maritime applikationer.
- Vi er glade for at kunne offentliggøre en aftale med Hyliko om levering af vores brintmoduler. Hyliko er en dynamisk startupvirksomhed med en bred vision for brint. De planlægger at tilbyde alle hovedkomponenterne i en øko-klynge; nemlig brintlastbiler, levering af grøn brint og leasing- og serviceaftaler. Det er nødvendigt at have et sådant holistisk og langsigtet syn på væksten af et levedygtigt brintøkosystem for at sikre virksomhedens bæredygtighed og for at berolige investorerne. Sammen med partnere som Hyliko vil vi fortsætte med at bidrage til øko-klynger rundt om i Europa på vejen mod et brintbaseret samfund, som er en af grundstenene til at opnå CO2-neutralitet i 2040, siger Thiebault Paquet, der er chef for Toyotas europæiske brintdivision.
Det skriver Toyota i en pressemeddelelse.
Netop brint spås af mange, til at få en afgørende rolle i den tunge transport, hvor batterielektriske lastvogne ikke forventes at kunne håndtere især de tungeste transportopgaver over lange strækninger tilfredsstillende.
Toyota fremhæver, at udrulningen af nye klimavenlige applikationer er betinget af de forskelle, der findes rundt omkring i verden.
- Det sker bedst muligt og på hurtigst muligt vis over hele verden, hvor markeder og kundebehov kan variere markant fra hinanden, gennem et samspil af flere forskellige teknologier. Toyota udvikler derfor både teknologier som batteriteknologi til hybrid, plug-in hybrid og fuldt elektriske køretøjer samt brintteknologi til både biler, busser, lastbiler, tog, skibe og generatorer.
Toyota har forsket og udviklet inden for brintteknologi i over 30 år. Planen er at udvide brintforretningen i Europa, og koncernen sigter mod at udbrede nulemissionsteknologien yderligere til den brede kommercielle transportsektor for at accelerere væksten af brintbaseret mobilitet.
Stort potentiale i lastbiler
Helt konkret ser Toyota et stort potentiale i lastbiler, da de står for transporten af hele 77 procent af alt gods på de europæiske veje. Brint-baserede drivlinjer har en relativt lav masse og dermed kan de angiveligt lastes tungere end tilsvarende konventionelle lastbiler. Dertil kommer, at brint-drevne lastvogne kan tankes hurtigt, hvilket er af stor betydning i store dele af den kommercielle vejgodstransport.
Kommercielle lastbilers brugsmønstre og deres efterspørgsel efter større mængder brint gør, at de er nøgleelementer i udviklingen af en bæredygtig infrastruktur med flere brinttankstationer, hvor det er muligt at tanke brintdrevne køretøjer som biler, busser og altså lastbiler, lyder argumenterne fra Toyota.
Toyota samarbejder allerede på globalt plan med flere lastbilspartnere om at integrere brintteknologi i tung transport. I 2019 begyndte Toyota fx sammen med amerikanske Kenworth Truck Company projektet ”The ZANZEFF Shore to Store” i USA, hvilket for nylig har bevist, at brintdrevne lastbiler kan matche diesel på trækkraft og derved tilbyde et nulemissions-alternativ, der er klar til at blive implementeret kommercielt.
To forskellige brintlastbiler
Hyliko vil i fremtiden tilbyde to forskellige typer brintlastbiler: En 44 tons trækker og en 26 tons lastbil, der vil være tilgængelige som 6x2 og 6x4 varianter. Hver af disse modeller vil være udstyret med to Toyota-brændselscellemoduler.
Som en del af lastbil-leasing-tilbuddet planlægger Hyliko at lancere deres egen grønne brintinfrastruktur – heriblandt både produktion af brint, lagring og distribution.
Der er pt. seks brinttankstationer i drift i Danmark, hvor man bl.a. kan tanke brintbiler som Toyota Mirai eller brintbussen fra Toyota og Caetano, H2.City Gold, der til daglig kører emissionsfrit på linje 300S mellem Lyngby og Ishøj i udkanten af København.