Vognmænd ønsker brevomdeling i udbud
Gentagne statstilskud til PostNords danske aktiviteter har i årevis vakt skarp fra PostNords kommercielle konkurrenter på det danske transport- og logistikmarked.
I de senere år, har det især været de årlige ”engangsstatstilskud til PostNords datterselskab Post Danmark til dækning af underskuddet ved brevomdelingen i Danmark – den såkaldte befordringspligt.
Det har fået Post Danmarks adm. direktør til at ønske en mere permanent løsning på udfordringen med brevomdelingen i en tid, hvor der bliver færre og færre breve.
Men i modsætning til PostNords danske selskab Post Danmark, så er DTL – Danske Vognmænd klar til en anden permanent løsning. Vognmændenes brancheorganisation foreslår, at den danske stat i stedet sender befordringspligten ud i udbud.
Det skriver DTL i en kommetar.
DTL’s adm. direktør Erik Østergaard ser kun én mulighed for at komme videre med den gordiske knude, som PostNord i følge ham har udviklet sig til:
- Jeg har sagt det før og siger det igen. Den digitale virkelighed har gjort, at det ikke længere giver mening at støtte PostNord for at varetage befordringspligten. De små og ikke mindst faldende brevmængder, vi må imødese fremover, kan sagtens blive udbragt af private transportfirmaer. Når Post Danmarks direktør samtidig udtaler, at det er en dårlig forretning for PostNord at varetage befordringspligten, er der kun en vej frem. Befordringspligten skal i udbud!
DTL-direktøren advarer imod, at Postens klagesang skal friste politikerne til at afsætte støttemidler over en flerårig periode.
– Jeg skal ikke motivfortolke Post Danmarks meldinger, men det lugter jo meget af, at man hellere end gerne ønsker en langsigtet tildeling af støttemidler. Det kan jeg kun stærkt fraråde. Det er absolut ikke en løsning, udtaler Østergaard.
Kig til Finland
Han peger på, at Transportministeriet de senere år gang på gang har forlænget støtten til PostNord med brædder på betydelige millionbeløb - senest den 22. december sidste år.
- Aktstykket i finansudvalget er besynderligt nok ikke offentligt, men der er angiveligt tale om et trecifret millionbeløb. Venstre har tidligere krævet at befordringspligten skal i udbud, men transportminister Thomas Danielsen fra Venstre vil åbenbart ikke interviewes til Mobilitywatch om spørgsmålet. Men det er på tide, at postbefordringen bliver liberaliseret. Man bør kigge til Finland hvor postbefordringen har været igennem en betydelig omstrukturering, siger Erik Østergaard. /Smir