Bestiller 50 eActros Long Haul-lastvogne
Den tyske logistikvirksomhed Dachsers danske afdeling kunne forleden annoncere, at den første batterielektriske lastvogn nu var landet i vognparken. Der er tale om en let FUSO eCanter-lastvogn. Men der er en større og tungere lastvogn er på vej til selskabets afdeling på Avedøre Holme, der skal levere senere i år.
Ovenstående grønne leverings-historie er blot den seneste af en række tilsvarende pressemeddelelser, som Dachser-koncernen har udsendt inden for de sidste par år.
Men nu tager den familieejede tyske logistikvirksomhed for alvor et stort grønt skridt, med en aftale med Daimler om levering af hele 50 Mercedes-Benz eActros Long Haul-lastvogne.
Der er tale om en ny eActros-version med en rækkevidde på omkring 500 kilometer på en opladning. Produktionen af eActros Long Haul starter i 2024.
Selv om 500 kilometer ikke imponerer set med langturs-briller, så er det en væsentlig forbedring af rækkevidden. Kombinerer man den øgede rækkevidde med en ordre på hele 50 eksemplarer, så ser det ud til at Dachser for alvor kan se fordelene ved at satser på en elektrificering af en væsentlig andel af virksomhedens deres tunge vognpark.
Dachser har nemlig fungeret som testpartner på udviklingen de mindre Mercedes eActros 300 og 400.
Veksellad
Dachser vil anvende en udgave af eActros Long Haul i en 6x2-konfiguration med veksellad, som kan læsses i 112 centimeters højde. Den elektriske lastbil, som vil få en rækkevidde på omkring 500 km, vil være klar til serieproduktion i 2024.
- Dachser er en højt værdsat kunde for os inden for bæredygtig transport. Dachser har allerede fungeret som engageret testpartner under udviklingen af eActros 300/400 til tung distributionstransport, udtaler Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.
- Derfor er vi også glade for, at logistikvirksomheden nu planlægger at sætte sin lid til eActros LongHaul i næste fase og dermed underbygge vores el-strategi.
Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser, tilføjer:
- Denne hensigtserklæring understreger vores engagement i udvikling og testning af erhvervskøretøjer med miljøvenlige drivsystemer. eActros LongHaul-modellens lange rækkevidde vil gøre det muligt for os at transportere varer mellem vores europæiske lokationer uden emissioner, selv ved transport af tunge laster og langturskørsel. Det er et vigtigt aspekt i Dachsers langsigtede klimabeskyttelsesstrategi.
Siden 2018 har Dachser benyttet batteridrevne køretøjer som FUSO eCanter og eActros som led i sit koncept for bæredygtig levering til bycentre, som virksomheden kalder DACHSER Emission-Free Delivery. I 12 europæiske storbyer sørger elektriske varevogne og lastbiler som standard for CO2-neutral lokal levering af alle forsendelser i et nærmere defineret område i bymidten. Det seneste skud på stammen er København, hvor Dachser Denmark kunne tage sin første eldrevne lastbil i brug i februar 2023 og påbegyndte emissionsfrie leveringer til centrum af København.
På den sidste kilometer anvender Dachser også elektriske ladcykler til distribution af forsendelserne. Pilotprojektet i Stuttgart vandt konkurrencen "Sustainable Urban Logistics", som det tyske miljøministerium og forbundsmiljøstyrelsen stod bag i 2018.
- Vi har rigtig gode erfaringer med elektriske køretøjers præstationer i forbindelse med storbylogistik. Det var derfor logisk at tage det næste skridt – langturskørsel – sammen med Mercedes-Benz Trucks, forklarer Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser. /Smir
FAKTA
Mercedes-Benz eActros LongHaul
Udviklingsingeniørerne hos Mercedes-Benz Trucks konstruerer eActros LongHaul, så køretøjet og dets komponenter opfylder samme krav til holdbarhed som en tilsvarende konventionel Actros til tung langturstransport.
Det vil sige 1,2 millioner kilometer på vejene over en periode på ti år. De batterier, der anvendes i eActros LongHaul, benytter litium-jernfosfat-celleteknologien. De er frem for alt kendetegnet ved lang levetid og mere brugbar energi. Batterierne i produktionsudgaven af eActros LongHaul kan oplades fra 20 til 80 procent på under 30 minutter ved en ladestation med en effekt på omkring en megawatt.
Tre batteripakker giver en samlet installeret kapacitet på mere end 600 kWh, mens to elmotorer, der indgår i en ny e-aksel, genererer en kontinuerlig effekt på 400 kW og en spidseffekt på over 600 kW.
Udover sættevognstrækkeren vil Mercedes-Benz Trucks også være begyndt at producere forvogns-varianter af eActros LongHaul, når modellen bliver lanceret. Dette vil give kunderne et bredt udvalg af anvendelsesmuligheder inden for fuldt elektrisk transport.