EU skærper CO2-mål for den tunge vejtransport
Europa-Kommissionen fremlagde i dag som ventet sit forslag om en revision målsætningerne for den grønne omstilling af bus- og lastvognstransporten. Der er som ventet tale om en plan, der vil skærpe kravene og ikke mindst tidsplanen for en fossilfri tung transport i EU.
Og som frygtet i transport- og logistikbranchen er der ikke spildt meget blæk i EU-Kommissionens forslag på løsninger med grønne alternativer som biogas eller andre former for biobrændstof.
Europa-Kommissionens forslag rummer blandt andet et krav om en reduktion af den tunge vejgodstransports CO2-udledning på 90 procent fra 2040.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen har udsendt via telegrambureauet Ritzau.
Europa-Kommissionen har i dag foreslået ambitiøse udledningsmål for nye tunge køretøjer. Lastbiler, bybusser og fjernbusser står for over 6 procent af EU's samlede drivhusgasudledning og for mere end 25 procent af udledningen fra vejtransport. Derfor spiller sektoren en afgørende rolle for at nå EU's klimamål.
- Efterspørgslen på transport stiger støt, og samtidig skal drivhusgasudledningerne ned. Dette ambitiøse forslag skal sikre, at der er plads til begge dele, siger repræsentationschef for Europa-Kommissionen i Danmark Per Haugaard.
2019-krav strammes
Forslaget lægger op til strengere regler for næsten alle nye tunge køretøjer sammenlignet med 2019-niveauerne.
Det betyder, at nye tunge køretøjer skal leve op til følgende krav:
- 45 procent lavere udledning fra 2030.
- 65 procentlavere udledning fra 2035.
- 90 procentlavere udledning fra 2040.
Et Europa uden fossile brændsler
Kommissionen foreslår også, at alle at nye bybusser skal være udledningsfrie fra 2030, hvilket blandt andet vil forbedre luftkvaliteten i byerne.
Forslaget vil være et skridt i den rigtige retning for energiomstillingen, da det vil mindske efterspørgslen på fossile brændstoffer og gøre EU's transportsektor mere energieffektiv.
- Den offentlige transport er rygraden i en moderne by, og busser uden udledninger er ikke bare gode for klimaet, de gavner også luftkvaliteten og sundheden, udtaler Per Haugaard.
Billigere energi
EU-Kommissionen fremhæver i pressemeddelelsen, at forslaget vil betyde, at europæiske transportoperatører og -brugere kan se frem til lavere brændstofomkostninger, når der sikres en bredere anvendelse af mere energieffektive køretøjer. Det er helt på linje med den europæiske grønne pagt (European Green Deal) og RePowerEU.
En udlægning, som nok vil få mange i vejgodstransporten i Danmark og resten af EU, til at tvivle på løftet om lavere brændstofomkostninger på længere sigt, når de tager de nuværende skyhøje anskaffelsespriser på el- og brintdrevne lastvogne i betragtning, samtidig med at det må forventes at udbuddet af el- og brint vil få svært at ved at følge med den hastigt stigende efterspørgsel efter grøn energi.