23948sdkhjf

Nye EU-standarder for CO2-udledning

Danske Speditører forventer flere tidsler i nyt CO2-forslag fra Europa-Kommissionen.

I dag tirsdag offentliggør EU-kommissionen sit længe ventede forslag til nye standarder for CO2-udledning fra vejgodstransporten.

Danske Speditører har forberedt modtagelsen i dialog med Fagudvalg Vej & Bane. Næste skridt er indsatsen for - i samarbejde med danske politikere og myndigheder - at ”luge tidslerne ud”.

Hvor omfattende den opgave bliver, står først klart, når forslaget er offentliggjort, skriver Danske Speditører.

Skal bidrage

I speditørernes brancheorganisation er holdningen klar. Transport- og speditionsbranchen både kan og skal bidrage til CO2-reduktionen og indfrielse af ambitiøse politiske mål i Danmark og EU. Men målene skal afspejle de teknologiske landvindinger, infrastrukturens udbredelse og den økonomiske rentabilitet.

- Vi har ikke lagt os fast på en model for, hvordan forretningsgrundlaget for nul-emissionslastbiler skal udformes, men vi vil have et skarpt øje på det, fordi modellens udformning er særligt vigtig for små og mellemstore virksomheder, udtaler administrerende direktør i Danske Speditører, Martin Aabak.

Han fremhæver en række forhold, som foreningen vil nærstudere i det kommende forslag:

- Der er nogle lavthængende frugter, vi med det samme bør tage med i betragtning. Vi forventer, at forordningens anvendelsesområde udvides til også at omfatte mellemstore lastbiler ned til 7,5 tons – og det er godt. Især for den del af godstransporten, som foregår i nærområdet.

Intet farvel til diesel

Aabak peger også på, at det næppe er realistisk allerede nu at træffe beslutning om forbud mod dieseldrevne lastbiler.

- Omstilling til lavemissionskøretøjer kan i noget omfang øges ved økonomiske incitamenter, men for den meget tunge transport er dieseldrevnes køretøjer fortsat nødvendig, siger Martin Aabak og peger på, at lige nu fokuserer stærke kræfter i Tyskland og Frankrig på at udvikle brint som drivmiddel til den tunge trafik, der udfører langdistance transporter. I Danmark taler vi lige nu mest om el-drevne lastbiler.

Flere modulvogntog

Uanset hvad vi vælger, så er der en genvej, som speditørerne også peger på.

- Allerede nu bør brugen af modulvogntog fremmes især herhjemme, hvor vi halter efter andre lande i EU. Med modulvogntog er der potentielt en stor klimagevinst, også selv om transporten foregår med fossile brændstoffer. Vi får 30 procent mere gods på vogntoget og bruger kun 5 procent mere brændstof, slutter Martin Aabak.

Skåltaler rækker ikke

Hos Danske Speditører peger man desuden på, at nye CO2-standarder og mål ikke gør det alene. Det er nødvendigt med markant udvikling af infrastrukturen med blandt andet el-ladestandere og brintanlæg.

I slutningen af marts fremsætter skatteminister Jeppe Bruus regeringens forslag til ny vejafgift for lastbiler. I regeringens oprindelige forslag var vejafgiften afstemt efter CO2-udledningen, men desværre på en måde hvor provenuet, stik mod transportbranchens anbefalinger, ikke bliver ført tilbage til branchen som tilskyndelse til grønne investeringer.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125