23948sdkhjf

Metroværksted truer forsyningen af København

NIRAS-rapport: Kæmperegning, mange flere lastbiler og øget CO2-udledning.

Tusindvis af lastbiler på vejene ind mod København, øget CO2-udledning og mere end en milliard kroner i ekstra samfundsmæssige omkostninger. Det kan være konsekvensen, hvis Københavns kommunes foreslåede placering af et metroværksted på Prøvestenshavnen i København bliver til virkelighed.

Det viser en ny rapport som konsulentfirmaet NIRAS har udarbejdet for Erhvervsforeningen ved Københavns Havn.

- Rapporten dokumenterer, at det er en dårlig idé for samfundet at placere metroværkstedet på Prøvestenshavnen, siger formand for Erhvervsforeningen, Kim Fynbo Nielsen, Salgsdirektør i Dansk Natursten A/S.

Fra skib til lastbil

Metroværkstedet – et såkaldt ”kontrol- og vedligeholdelsescenter” skal opføres i sammen med den projekterede M5-metrolinje, der bl.a. skal betjene Lynetteholm. Men hvis man placerer det på Prøvestenshavnen, så må de nuværende virksomheder og aktiviteter dér flytte.

- Virksomhederne på Prøvestenen udfører vigtige samfundsmæssige funktioner med forsyning af København og resten af hovedstadsområdet med råstoffer og byggematerialer. Og der er ingen brugbare alternativer, hvilket også dokumenteres i vores ny rapport. Så materialerne skal køres langvejs fra ind til København, hvor de skal bruges. Det vil betyde millioner af ekstra lastbilkilometer og tusindvis af ekstra tons CO2 – og altså en meget stor regning til samfundet. I yderste konsekvens kan forsyningen af København ligefrem være truet, siger Kim Fynbo Nielsen.

Erhvervsforeningen advarer derfor politikerne i Københavns Kommune og i Folketinget mod at underminere Prøvestenshavnen.

- Det er den eneste dybvandshavn så tæt på København. De nærmeste er Kalundborg og Vordingborg – og det er hundedyrt og klimabelastende at køre grus og sten så langt, siger Kim Fynbo Nielsen.

Alternativ placering

I stedet har Erhvervsforeningen i samspil med andre organisationer – heriblandt Dansk Industri, Drivkraft Danmark, Asfaltindustrien og Danske Rederier – foreslået en alternativ placering for metroværkstedet på den østlige del af Kløverparken, lige over for Prøvestenen.

- Vi mener, man bør undersøge andre placeringer end på Prøvestenshavnen. Det er en dårlig idé at nedlægge én fuldt udnyttet infrastruktur, for at anlægge en anden. For virksomhederne på Prøvestenshavnen er der af en årsag, nemlig forsyningen af København, siger Kim Fynbo Nielsen.

Brancheforeningen Danske Shipping- og Havnevirksomheder organiserer mange af virksomhederne på Prøvestenshavnen, og er også med i gruppen af organisationer bag forslaget om en alternativ placering af metroværkstedet.

Her hilser formand Lars Jespersen, adm. dir. i SDK Shipping A/S, NIRAS-rapporten velkommen.

- Det er den første rapport af sin art i Danmark. Den dokumenterer de positive samfundsøkonomiske effekter ved at have en erhvervshavn med en stærk virksomhedsklynge tæt på en storby som København. Der er milliardstore samfundsøkonomiske konsekvenser ved at flytte selv en mindre del af virksomhederne på Prøvestenen. Og det er jo fordi havne og søfart giver forsyningssikkerhed, siger Lars Jespersen.

FAKTA

Prøvestenshavnen ligger nordøst for Amager og er på en 1 mio. m2.

Havnen kaldes i folkemunde for ”Benzinøen”, men rummer også mange andre virksomheder end brændstofforsyning, bl.a. inden for råstoffer og byggematerialer.

Der går årligt 1,6 millioner tons råstoffer, byggematerialer og andet såkaldt fast bulk (i modsætning til flydende) over kajerne på Prøvestenen.

Desuden håndterer virksomhedsklyngen ca. 1 million tons jord og byggeaffald fra Københavnsområdet.

Vanddybden er op til 12 meter og de største skibe, der anløber, kan medbringe over 60.000 tons – svarende til ca. 1800 lastbiler.

Den ny rapport fra NIRAS viser, at et metroværksted på Prøvestenen vil medføre mere end 3 millioner ekstra lastbilkilometer og mere end 2.000 tons ekstra CO2 om året.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109