23948sdkhjf

Hvem vogter politiet?

ATL: Vi holder et vågent øje med politiets kontrol.

Arbejdsgiverforeningen ATL vil fortsætte med at følge politiets kontrolindsats i forhold til arbejdstidsdirektivet for mobile medarbejdere tæt.

Det skriver ATL i en pressemeddelelse.

Siden 21. november sidste år har Færdselsstyrelsen og politiet udført kontrollen af det mobile arbejdstidsdirektiv. En dato, der på ATL’s opfordring, blev skubbet seks måneder for at sikre virksomhederne mere tid til at forberede sig på den nye virkelighed. Og selvom reglerne nu er trådt i kraft, så holder ATL fortsat fast i den tætte dialog med myndighederne.

- ATL har holdt møde med politiet lige inden opstarten, og det er stadig uklart, hvor barren kommer til at ligge. Eksempelvis kan tre-fire overtrædelser af kørehviletidsbestemmelserne jo være mange, hvis det er i løbet af fem dage. Omvendt er det ikke særligt mange, hvis du har kørt i 20 dage, siger chefkonsulent i ATL, Morten Arnskov Bøjesen og fortsætter:

ATL har ligeledes holdt et møde med Færdselsstyrelsen, der har valgt at lægge deres nuværende kontrolsystem ned over kontrollen. Det betyder, at man kigger på antallet af overtrædelser ud over bagatelgrænsen set i forhold til virksomhedens aktiviteter og størrelse. Det betyder i praksis, at hvis Færdselsstyrelsen ikke finder nok overtrædelser og dermed ikke sender sagen videre til politiet, vil der heller ikke blive udført kontrol af Arbejdstidsdirektivet,

tilføjer han.

Tilpas lempeligt

Foreløbigt har Morten Arnskov Bøjesen dog ikke hørt om særligt mange sager fra medlemmerne, så det er hans indtryk, at kontrollen fungerer tilpas lempeligt. Men han vil gerne være sikker på, at den nye kontrol bliver administreret ens over hele landet.

-Hvis kontrollen ikke bliver centralt styret, og man dermed lægger det ud til en subjektiv vurdering blandt landets betjente i en vejsidekontrol, så kan jeg frygte, at der vil være stor forskel på, hvordan de bliver udmøntet. Vi vil have en ensartet kontrol, så virksomhederne kender spillets regler, og vi undgår tvivlssager. Det vil jo være konkurrenceforvridende, hvis der eksempelvis er forskel på, hvad der skal til, før man udfører kontrollen i Nordjylland og i Syddanmark, pointerer Morten Arnskov Bøjesen.

Han peger på, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke kun kigger på køre-hviletiden, men også arbejdstidsdirektivet, da der i kontrollerne fra Færdselsstyrelsen er lagt op til, at hvis en chauffør laver en grov overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, så udløser det en kontrol af alle virksomhedens medarbejdere.

- Det har da været en øjenåbner for os at finde ud af, at hvis der bare er en sag med en alvorlig overtrædelse i en stor virksomhed, kan det udløse en kontrol af samtlige chauffører. Det virker lidt ude af proportioner. Det er et synspunkt, som vi har fremlagt i vores møder med myndighederne, og noget, som vi vil tage med i den fremadrettede løbende dialog med Færdselsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og politiet, siger Morten Arnskov Bøjesen og fortsætter:

- Måske er det slet ikke så stor en udfordring, som der har været lagt op til. Langt de fleste af ATL’s medlemsvirksomheder har i dag rigtigt godt styr på køre-hviletidsreglerne, og så bliver kontrollen af arbejdstidsdirektivet ikke et problem, siger han.

/Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125