Havneudvidelse: Alternativerne er værre
- Hvis man læser det ny materiale, vil det stå klart for enhver, at der er behov for en udvidelse af Aarhus Havn. Og der er desværre ikke noget brugbart alternativ.
Det siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, om den netop offentliggjorte analyse af alternativerne til en stor udvidelse af Aarhus Havn i en pressemeddelelse.
Materialet ligger offentligt tilgængeligt på yderhavn.dk
- Virksomhederne på Aarhus Havn mangler plads, og de har brug for sikkerhed for, at der også i fremtiden er plads til dem på havnen. Derfor hilser vi analysen velkommen. Det er et solidt stykke arbejde, siger Karsten Lauritzen.
Hovedanalysen er udført af det uvildige konsulentfirma HBS Economics efter ønske fra byrådet i Aarhus. Der er undersøgt fire alternative forslag: bedre udnyttelse af eksisterende arealer, etablering af tørhavn ved Framlev, samarbejde med Grenaa Havn og udvidelse af havnen mod nord. HBS Economics kommer frem til, at ingen af de fire forslag er alternativer, der kan erstatte en havneudvidelse. Tørhavnen kan være et godt supplement, men kan ikke erstatte en havneudvidelse. Bedre udnyttelse af havnearealerne og samarbejde med andre havne er kun mindre supplementer, og den mindre havneudvidelse kan slet ikke bruges. Og hvis de tre første forslag anvendes i kombination, bliver den samlede effekt mindre. Desuden er forslagene både dyrere og mere klimabelastende per hektar areal end forslaget om at udvide Aarhus Havn, fremgår det.
- Selv om resultaterne måske ikke er så overraskende for os og andre folk med erfaring fra havnebranchen, må vi alligevel sige, at den omfattende borgerinddragelse har været berigende for processen. På baggrund af forskellige borgerforslag besluttede byrådet at få en uvildig vurdering af de fire alternativer. Det har man fået. Nu kan vi så konstatere, at forslagene ikke kan erstatte en havneudvidelse. Dermed har byrådet et fuldt oplyst grundlag at træffe sin beslutning på. Det ser vi frem til. For erhvervslivet i Aarhus og i resten af Danmark har et presserende behov for en udvidelse af Aarhus Havn, så virksomhederne kan investere, skabe flere arbejdspladser og fremme den grønne omstilling, siger Karsten Lauritzen. /Smir