23948sdkhjf

Ebba øger kapaciteten på Øresund

Stena Line søsætter ny E-flexer på ruten Karlskrona-Gdynia og booster kapaciteten med 60 procent.

Det svenske rederi Stena Line søsætter den nye færge Stena Ebba og booster kapaciteten på ruten Karlskrona-Gdynia. Færgen er den anden af to nye E-flexer-færger på ruten Karlskrona-Gdynia.

Navngivningsceremonien for den helt nye færge Stena Ebba fandt sted i Karlskrona i Sverige 11. januar, hvor Ulrica Messing, guvernør i regionen Blekinge i Sverige, knuste en flaske champagne mod skibssiden.

Stena Ebba er en af de største færger, der er indsat i den almindelige færgedrift i Østersøen. Skibets længde på 240 meter giver plads til 1.200 passagerer og op til 200 lastbiler og en fragtkapacitet på 3.600 meter, hvilket booster kapaciteten med hele 60 procent sammenlignet med den tidligere færge på ruten.

- Indsættelsen af vores nye moderne færge Stena Ebba i den sydlige del af Østersøen er Stena Lines svar på forbrugerefterspørgslen i et dynamisk og økonomisk område i fortsat vækst, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line, og uddyber:

- Vi har drevet færgeruten i mere end 25 år, og med vores nye E-Flexer-færger vil vi gøre det muligt for vores partnere at vækste deres forretninger, forbedre adgangen til andre markeder og vedligeholde de europæiske forsyningskæder.

Det er en helt ny færge – den ankom for nyligt til ruten Gdynia-Karlskrona direkte fra skibsværftet. Færgens optimerede design gør den energibesparende og mere miljøvenlig, ikke mindst fordi den er i stand til at bruge landstrøm ved anløb i havnene, hvilket mindsker skibets udstødningsemission. Indretningen på færgen er i skandinavisk stil med indbydende panoramavinduer.

- Med indvielsen af Stena Ebba på ruten Gdynia-Karlskrona i dag, såvel som med den tidligere introduktion af søsterskibet Stena Estelle, er vi trådt ind i starten af en ny fase i udviklingen af vores rute. Vi er glade for at kunne tilbyde vores kunder de mest moderne skibe på markedet. Moderniseringen af vores flåde vil øge kapaciteten mærkbart, hvilket ikke kun er vigtigt for os og vores kunder, men for hele regionen og de lande, som vi forbinder, sagde Marek Kiersnowski, Trade Director BR BSS in Stena Line.

Gennem det seneste år har Stena Line gjort et stort arbejde for at modernisere færgeforbindelsen Gdynia-Karlskrona. I juni 2022 blev driften flyttet til den nye færgeterminal i Gdynia, hvor skibe på 240 meter kan anløbe, og som giver mulighed for udvikling af tilbud til flere forskellige typer transportmidler på grund af den tætte placering til jernbanen. I september blev den nye færge Stena Estelle indsat på ruten, og nu er også Stena Ebba indsat på ruten.

På den anden side af havet halter havnen i Karlskrona ikke bagefter, hvad angår moderniteten. I de 25 år, hvor Stena Line har drevet færgeruten til Polen, har havnen udviklet sig til en moderne terminal, der både imødekommer den stigende efterspørgsel fra passagerer, lige så vel som den håndterer den større mængde fragt.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111