Sten og grus i skammekrogen?
Brugerne af tørbulk-terminalen på Prøvestenen i Københavns Havn, kan ikke få lov til at forlænge deres kontrakter. Udlejeren By- og Havn vil ikke binde sig længere frem i tiden end til 2035.
Det skriver ing.dk
Bygge- og anlægsboomet i København har krævet enorme mængder sten og grus. Råstoffer, som i stigende omfang må importeres fra især Norge. Det skyldes, at råstofferne i form af sand, sten og grus, er ved at være brugt op.
Men importen er under pres.
Forleden kom det frem, at Odense Havn har opsagt råstof-virksomheden Stema Shippings lejemål, fordi pladsen skulle bruges til udskibning af havvindmølledele. Halvdelen af det areal, der anvendes til grus og sten skal være rømmet allerede inden udgangen af marts i år.
Den resterende del af lejemålet skal være ryddet i 2028.
På Københavns Havn er lejerne på Prøvestenen ikke blevet opsagt. Men By og Havns praksis med kun at ville forlænge lejekontrakterne indtil 2035 skaber usikkerhed om fremtiden. Lukker By- og Havn reelt tørbulk havnen på Prøvestenen, så sand, sten og grus til anlægsprojekter i Hovedstaden skulle køres ind på lastbiler, i stedet for at sejle.
Det vil ikke bare gøre importen af råstofferne dyrere.
Det vil også øge trængslen i København og omegn. /Smir