Less is more – Lufthansa bruger lettere net til luftfragt
Fra januar 2023 vil Lufthansa Cargo bruge nye, lettere transportnetværk til at sikre lastpaller. Ved at bruge en speciel fiber sparer de nye net mere end 50 procent i vægt sammenlignet med konventionelle net. Dette sparer vægt på hver flyvning og reducerer dermed CO2-udledningen markant. Lufthansa Cargo er det første flyselskab, der bruger letvægtsnettene til en hel palletype. Fragtflyselskabet tager dermed igen et konsekvent skridt mod større bæredygtighed.
- For os er brugen af lette transportnet endnu et skridt på vejen til at reducere CO2-udledningen. Vi har sat os det ambitiøse mål at halvere vores CO2-udledning per kilogram, når vi flyver inden 2030. For at nå dette skal vi handle på mange fronter. Hver foranstaltning tæller. En af dem er at reducere vægten af vores læsseudstyr, siger Dorothea von Boxberg, formand for direktionen og administrerende direktør for Lufthansa Cargo AG.
- Vi transporterer varer over hele verden - og er hjemme i hele verden. Derfor er globalt ansvar og bæredygtig, fremadrettet handling en del af vores DNA. Vores mål for 2050 er at være 100 procent CO2-neutral i luften; på jorden ønsker vi at have nået dette mål allerede i 2030.
Reduceret CO2-fodaftryk med 440 tons om året
De innovative net "Pallet Net Zero" lavet af AmSafe Bridport, som Lufthansa Cargo skal bruge gennem sit datterselskab Jettainer, vejer mellem ni og elleve kilo, hvilket er mindre end halvdelen af vægten af et konventionelt net lavet af polyesterfibre. Vægtreduktionen af de nye net opnås i høj grad af den høje trækstyrke af specialfiberen, som også er lavet af fornybare råvarer. Den reducerede vægt af transportnettene sparer Lufthansa Cargo for omkring 140 tons brændstof og dermed godt 440 tons CO2 om året, endnu et eksempel på bæredygtighed i aktion. Samtidig er nettene nemmere at håndtere uden at gå på kompromis med de tekniske krav, der er så vigtige for flysikkerheden.
/anga.