23948sdkhjf

Bygma med el-Scania til distributionskørsel

Trælastkæden indsætter den batterielektriske lastbil fra nyt logistikcenter i København.

Når Bygma i det nye år slår dørene op til et døgnåbent byggecenter på Prags Boulevard i København, vil en fuldelektrisk Scania kranbil indgå i flåden af distributionskøretøjer, der skal køre varerne ud på en bæredygtig og næsten lydløs måde.

- Beslutningen om at investere i en batteri-elektrisk lastbil er et led i Bygmas mål om at nedbringe klimabelastningen fra vores egne aktiviteter, hvoraf vores distribution og vognpark står for en stor andel, siger indkøbsdirektør i Bygma Gruppen, Preben Nielsen.

- Samtidig vil den elektriske Scania reducere støjniveauet i byområder, både under kørslen og ved brug af kranen på byggepladserne. Det er et vigtigt aspekt, for det er meget enklere at forstå bæredygtighed for borgerne, når de oplever den elektriske lastbil køre stort set lydløst gennem byen, tilføjer han.

Bygmas fuldelektriske Scania er en tre-akslet lastbil med lavt placeret P-førerhus samt styrbar bogieaksel bag trækakslen. Den er opbygget med en traditionel HMF2820-kran, der drives af et elektrisk kraftudtag fra Banke ApS i Sønderborg med strømforsyning fra lastbilens batterier samt fast lad fra Lavmands A/S i Ringsted.

Fra Scania Danmark supplerer Key Account Manager Jes Cramer-Petersen, der har leveret Scania’en:

- Snart bliver fuldelektrisk drift et krav ved lastbilkørsel i udvalgte zoner i mange byer, og lydløs, emissionsfri kørsel vil blive nødvendig for at få leveret materialer til byggepladser i byen. Det er derfor både positivt og visionært, at Bygma i en tidlig fase gør sig nogle vigtige erfaringer for at sikre leverancerne, siger Jes Cramer-Petersen.

- Vi har specificeret og opbygget kranbilen efter at have gennemført en grundig analyse af kundens drift baseret på GPS-data fra en traditionel lastbil under tilsvarende driftsforhold. Baseret på denne analyse har vi udarbejdet en drifts- og ladeplan til kunden samt kalkuleret den forventede batterilevetid, tilføjer Jes Cramer-Petersen.

Om lastbilen:

Chassis: Scania 25P B6x2*4, 3-akslet distributionslastbil med lavt CP17-førerhus samt elektrisk styrbar bogieaksel bag trækakslen. Drivlinen består af en permanent-magnet elektrisk maskine med oliespray-køling. Max. motoreffekt er 295 kW/2.300 Nm ved spidsbelastning samt 230 kW/1.300 Nm kontinuerligt. Akselafstand på 4.750 mm giver plads til 9 stk. lithium-ion batterier med en bruttokapacitet på 297 kWh. Ladestikket er af type CCS2 for opladning med op til 130 kW v. 200 Amp.

Opbygning: traditionel HMF 2820 K5-kran med fem hydrauliske udskud samt e-PTO til drift af hydraulikpumpen med strømforsyning fra lastbilens driftsbatterier leveret og monteret af Banke ApS i Sønderborg. Det faste lad med alu-sider, kæpstokke, værktøjskasser mm. er produceret og monteret af Lavmands A/S i Ringsted.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078