Flere forbrugerkøb på Black Friday - men de brugte færre penge
Flere danskere endte med at fortage køb under årets Black Friday, men de brugte færre penge, end de ellers ville, på grund af de høje forbrugerprisstigninger.
Det skriver branchefællesskabet DI Handel under Dansk Industri.
Mange af Black Friday indkøbene er ligeledes tænkt som gaver til andre.
Black Friday er startskuddet på årets vigtigste salgssæson, nemlig julehandlen. Derfor har detailhandlen ventet med spænding på resultatet af årets Black Friday.
Med DI Handels præ-måling tog organisationen i ugen inden Black Friday, temperaturen på, danskernes forventninger til Black Friday.
Målingen viste, at blot 14 pct. af danskerne var helt sikre på, at de ville handle, mens hele 38 pct. af danskerne var i tvivl om, hvorvidt de vil foretage køb under Black Friday. De lave forventninger skal ses i sammenhæng med den igangværende energikrise, samt den rekordhøje inflation med stigende forbrugerpriser.
Resultatet blev, at 8 ud af 10 danskere forventede at ændre deres forbrugsmønster, på især de varegrupper, som er interessante for Black Friday.
- På trods af det lave forbrug, så må vi sige, at årets Black Friday er bedre end frygtet. Det lavere forbrug blev reddet af flere aktive købere og det skyldes i den grad, de dygtige detailhandlere, som formåede at skaffe gode tilbud til danskerne under de svære omstændigheder, siger Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i
Julegaver til andre
Black Friday shopperne havde i snit købt 6,1 ting/produkter i år. Ser vi på hvad de har købt under årets salgsbegivenhed, så har tøj og sko været den mest populære produktkategori både for kvinder og mænd. Mens produktkategorien elektronik og el-udstyr er nummer 2 for mændene, så er den på en femte plads blandt de kvindelige Black Friday shopper.
Sidst men ikke mindst har mange brugt Black Friday til at kickstarte deres julegaveindkøb. Undersøgelsens resultater viser nemlig, at 56% af Black Friday indkøbene er tænkt som gaver til andre.
/Smir