IATA: Luftfart bliver atter rentabel i 2023
Den internationale luftfartsorganisation IATA forventer en tilbagevenden til rentabiliteten for den globale luftfartsindustri i 2023.
Næste år forventes flyselskaber at levere et ”lille” nettooverskud på 4,7 mia. dollars - en nettooverskudsmargin på 0,6 procent. Det er det første overskud siden 2019, hvor industriens nettooverskud var 26,4 mia. dollars (3,1 procent nettooverskudsmargin).
I 2022 forventes flyselskabernes nettotab at være 6,9 mia. dollars. Dette er væsentligt bedre end tabene på 42 og 137,7 mia. dollars, der blev realiseret i henholdsvis 2021 og 2020.
- Robusthed har været kendetegnende for flyselskaber under COVID-19-krisen, siger Willie Walsh, generaldirektør i IATA.
- Når vi ser frem til 2023, vil det økonomiske opsving tage form med et første industrioverskud siden 2019. Det er en stor præstation i betragtning af omfanget af den finansielle og økonomiske skade forårsaget af regeringspålagte pandemiske restriktioner. Men et overskud på 4,7 mia. dollars på industriens indtægter på 779 mia. dollars illustrerer også, at der er meget mere jord at dække for at sætte den globale industri på et solidt finansielt grundlag. Mange flyselskaber er tilstrækkeligt rentable til at tiltrække den nødvendige kapital til at drive industrien fremad, mens den dekarboniserer. Men mange andre kæmper af forskellige årsager. Disse omfatter tyngende regulering, høje omkostninger, inkonsekvente regeringspolitikker, ineffektiv infrastruktur og en værdikæde, hvor belønningen ved at forbinde verden ikke er retfærdigt fordelt.
Under coronapandemien spillede luftfragt en nøglerolle i at reducere tabene, og indtægterne forventes at nå op på 201,4 mia. dollars. Det er en forbedring sammenlignet med prognosen fra juni, stort set uændret fra 2021, og det dobbelte af de 100,8 mia. dollars, der blev tjent i 2019.
Men fragtmarkederne forventes at komme under øget pres i 2023. Indtægterne forventes at blive 149,4 mia. dollars, hvilket er 52 mia. dollars mindre end 2022, men stadig 48,6 mia. dollars stærkere end 2019. Med økonomisk usikkerhed forventes fragtmængderne at falde til 57,7 mio. ton, fra et højdepunkt på 65,6 mio. tons i 2021.
/anga.