23948sdkhjf

Kinesiske bilfabrikanter går ind i shipping-branchen

Skyhøje fragtrater får kinesiske bilmærker til at investerer i skibe.

Kina har overhalet Tyskland og besidder nu andenpladsen som verdens næststørste bilproducerende land i verden.

Men det har været dyrt at få de mange biler sejlet ud til kunderne i resten af verden, fordi fragtraterne er steget voldsomt i 2021 og 2022.

Det er formentlig årsagen til, at den kinesiske bilproducent BYD har bestilt seks bilskibe med en kapacitet på 7.700 personbiler (Car Equivalent Units (CEU).

Ordren er delt på to kinesiske værfter, der kontrolleres af China Merchants. Værdien er angiveligt 710 millioner USD.

En anden stor kinesisk bilproducent er SAIC, der har sendt bygningen af syv 8.900 CEU store bilskibe i udbud.

Det skriver Splash247.

Den kinesiske interesse for at sejle kinesiske biler på kinesiske skibe stopper ikke her. I juli annoncerede COSCO Shipping Specialised Carrieres, Shanghai International Port Group’s SIPG Logistics sammen med bilfabrikanten SAIC Motors datterselskab Anji Logistics planer om at danne et specialiseret billogistikselskab.

Medier i Kina oplyser også, at et par kinesiske el-bilsproducenter også overvejer at bestille egne skibe.    /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141