Gamle autoværn får nyt liv
I Vejdirektoratet har der de seneste år været et langt større fokus på bæredygtighed og arbejdet med at bidrage til den grønne omstilling. En af indsatserne handler om at spare på materialeforbruget både på nyanlæg og i driften af statsvejene. Et godt eksempel er genbrug af gamle autoværn.
Autoværn er lavet i galvaniseret stål og har som tommelfingerregel en levetid på 50 år. Derfor er det et sted, hvor det er nemt at genbruge - både i store mængder på anlægsprojekter og i mindre skala på opgaver i drift og vedligehold af motorvejene.
Og da Vejdirektoratet har ansvaret for at bygge, udvide og vedligeholde statsveje i hele landet, har det været et naturligt skridt at se nærmere på genbrug af stål, da det kan give besparelser både i forhold til økonomi og klimaregnskab.
Projektchef Robin Højen Madsen, Vejdirektoratet, siger:
- Det er forholdsvist nyt, at vi i Vejdirektoratet genbruger autoværn. Vi gjorde os nogle erfaringer på udbygning af E45 motorvejen mellem Skanderborg og Aarhus og på udbygning af E20 Fynske Motorvej. Ud fra tanken om, at mange bække små også bidrager til CO2-reduktion og forbedret klima, vælger Vejdirektoratet nu så vidt muligt at genbruge autoværn både på anlægsprojekter og i driften af motorvejsnettet.
Vejdirektoratet har ansvaret for 3.835 kilometer statsvej, hvoraf 1.249 kilometer er motorvej, og på langt det meste af statsvejnettet er der autoværn i siderne, og på motorvejene er der også i midterrabatten. Så det er rigtig mange kilometer autoværn, der bliver opsat og vedligeholdt.
Genbrug af autoværn på Fyn
I forbindelse med udbygning af motorvejen over Vestfyn, som netop er afsluttet, har Vejdirektoratet genbrugt størstedelen af det autoværn, der stod langs motorvejen før anlægsarbejdet, gik i gang. Vejdirektoratet har genbrugt stolper og tværpladerne, mens det fortsat er nye bolte og skruer, der bliver indkøbt til opsætning af autoværnet. På de 24 kilometer udbygget motorvej er der opsat cirka 100 kilometer autoværn.
Projektchef Robin Højen Madsen, Vejdirektoratet, siger:
- Autoværnet på Fynske Motorvej er fra 1990’erne og i fin stand. Det har en lang levetid endnu, så vi har genbrugt omkring 75 procent af det, der tidligere stod langs motorvejen. På projektet har vi haft et langt større fokus på genbrug og begrænsning af brugen af ressourcer, og genbrug af autoværn er en af flere indsatser. Så er stål nu også blevet dyrt, lige som mange andre råvarer, derfor er det en ekstra sidegevinst for projektet, at vi sparede penge på stålindkøb.
Genbrug i den løbende drift af vejene
Det sker med jævne mellemrum, at autoværnet langs vejene bliver påkørt og dermed skal skiftes ud. Som en del af Vejdirektoratets driftsaftale er der entreprenører til at udføre den opgave. Tidligere blev der anvendt ny producerede autoværn, fordi man vurderede, at de beskyttende zinkbelægninger på autoværnene blev nedbrudt for meget til, at man kunne genanvende dem. Men sådan er det ikke længere.
Derfor er der i de seneste udbud åbnet op for, at Vejdirektoratets driftsentreprenører kan genanvende materialer. I dag anvender driftsentreprenørerne stort set kun genbrugsplanker, når de udskifter autoværn for Vejdirektoratet. På tre tilfældigt udvalgte opgaver er 95 procent af de udskiftede autoværn fra genanvendte materialer, idet der kun blev anvendt nye skruer og bolte.
Autoværn skal være stærkest i midterrabatten af motorvejen, ved bygværker og skilteportaler, så det er vigtigt at kende styrken på det stål, der står netop der. Af den grund sætter Vejdirektoratet som udgangspunkt genbrugsautoværn i siderne af motorveje og nye autoværn i midten af motorveje. Det er kun autoværn uden skader, buler og maling, der bliver genbrugt, for på den måde går Vejdirektoratet ikke på kompromis med trafiksikkerheden.
Den del af autoværnet, der ikke kan genbruges, bliver til metalskrot og dermed omsmeltet til nye metalvarer. Det er et generelt krav til Vejdirektoratets entreprenører.
/anga.