23948sdkhjf

Vognmænd vil erstatte udskældt kilometerafgift med forhøjet CO2-afgift

Ifølge DTL vil man med CO2-afgift spare dobbelt så meget CO2 for de samme penge.

DTL – Danske Vognmænd foreslår, at den eksisterende CO2-afgift på benzin og diesel forhøjes med henholdsvis 35 og 40 øre per liter. Til gengæld ønsker DTL, at politikerne dropper den planlagte CO2-differentierede kilometerafgift på tunge køretøjer, som regeringen aftalte med sine støtte partier forud for valget.

Vil spare dobbelt så meget CO2

Ifølge DTL’s beregninger vil øvelsen spare atmosfæren for dobbelt så meget CO2. Men provenuet til statskassen vil med de foreslåede afgiftsforhøjelser være nøjagtig det samme. Med andre ord meget mere klimaeffekt for de samme penge.

DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard mener, at tiden nu er kommet til at få sat ordentligt skub i omstillingen til grøn transport og samtidig undgå, at de tunge køretøjer brandbeskattes fra 2025 med en på alle måder skævvridende kilometerafgift:

- Under den nye regeringsdannelse og et Folketing med friske øjne på sagen kan vi skabe en win-win situation, hvor alle bærer deres del af byrden. For der kommer fortsat de ønskede penge i kassen til yderligere udvikling, fastslår han.

Møder i Thy udløste forslag

DTL – direktøren kan berette, at der under valgkampen var separate valgmøder i Thy med politikere fra S og V. Her advarede det lokale erhvervsliv inden for vognmandserhvervet og industrien stærkt imod en kilometerafgift, som vil ramme særligt hårdt i yderområderne i Danmark.

- Det har også medvirket til vores forslag om at lave en generel forhøjelse af CO2-afgiften for alle køretøjer i stedet. Og forslaget er nu sendt til centrale politikere, siger Erik Østergaard, der tilføjer: - Vi ser for os et interessant scenarie, hvor nogle partier – for eksempel S og V – bliver enige om et godt alternativ til kilometerafgiften på lastbiler. Nu giver vi det et skud og håber på, at politikerne lytter til os.

I forbindelse med aftalen om den CO2-differentierede kilometerafgift blev det også aftalt at optimere vægte og dimensioner på de tunge køretøjer.

- Den del af aftalen ser DTL gerne blive til virkelighed snarest muligt. Her er nemlig tale om, at konkrete og målbare CO2-gevinster går op i en højere enhed med erhvervets og samfundets økonomiske interesser, slutter Erik Østergaard.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141