23948sdkhjf

Ønsker knaster luget ud af arbejdstidsdirektivet

Nye bøder for chaufførers arbejdstid kommer på det værst tænkelige tidspunkt.

ITD: Fra 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Dermed kan chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne, der i forvejen sætter grænser for chaufførernes køretid.

Det nye bøderegime har været stærkt kritiseret i branchen, og især begrænsninger i natkørsel volder store problemer.

Det skriver brancheorganisationen ITD, der opfordrer politikerne til at luge ud i knasterne i reglerne.

Arbejdstidsdirektivet for mobile medarbejdere trådte i kraft i starten af 2022 – men indtil nu har myndighederne ladet bødeblokkene samle støv, så transport og logistikbranchen – og myndighedern selv – kunne få styr på de komplicerede regler.

Men mandag 21. november 2022 blev fløjlshandskerne taget af og nu bliver overtrædelser af arbejdstidsdirektivet håndhævet efter ”bogen”.

Dermed vil myndighederne nu uddele bøder, hvis chauffører lægger for mange ugentlige timer på landevejen, eller hvis de kører mere end 10 timers kørsel, der starter om natten.

Kontrollen vil ske som led i kontrollen af køre- og hviletidsreglerne.

Bøderegn på skidt tidspunkt

Og selvom der er blevet lyttet til mange af branchens bekymringer inden bøderne nu begynder at falde, er det stærkt kritisabelt, at branchen skal underlægges flere bøder.

- Transportbranchen er et af de mest gennemregulerede områder, og antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få for at gå på arbejde, er ødelæggende for branchen. Derfor er det nye regelsæt med flere bøder en torn i øjet på vores vognmænd og chauffører, siger Henriette Kjær, politisk chef ITD.

ITD har lagt et stort pres på myndighederne for at få lettet reglerne, så de belaster branchen mindst muligt. Men der er stadig nogle knaster i reglerne, som rammer branchen hårdt.

- Myndighederne har lyttet til mange af branchens bekymringer, men vi må bare konstatere, at reglerne stadig rammer alt for hårdt. F.eks. tvinger begrænsninger i natkørsel mange vognmænd til at flytte kørslen til dagtimerne, hvor der er trængsel. Og det giver ingen mening midt i en energikrise, hvor vi skal begrænse brændstofforbruget mest muligt, siger Henriette Kjær, som håber, at den kommende regering vil tage en diskussion af reglerne.

Chauffør- og kapacitetsmangel

Derudover er der mange vognmænd og chauffører, som må skære gevaldigt ned i deres kørsel for at undgå bøder. Og det giver ingen mening i en tid med chauffør- og kapacitetsmangel. Især når reglerne ikke har noget med trafiksikkerheden at gøre.

 -Den nye arbejdstidskontrol kommer desværre på det værst tænkelige tidspunkt. For det tvinger chauffører til at arbejde mindre og på andre tidspunkter, end de gerne vil. Og vognmændene skal samtidig investere i flere lastbiler for at lave det samme arbejde. Det skader den grønne omstilling og virksomhedernes muligheder for at klare sig gennem krisen, siger Henriette Kjær.

Den nye kontrol er en del af Vejpakken, som medførte et krav om myndighedskontrol med arbejdstiden for mobile lønmodtagere og selvstændige vognmænd.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125