23948sdkhjf

Salling har sparet tusindvis af lastbilanløb

Smart non-food lager ved Aarhus gavner miljø og bundlinje.

Da den nyeste del af nonfood-lageret ved Salling Groups hovedkvarter i Årslev ved Brabrand i Aarhus stod færdigbygget i 2018, blev lagerprocessen langt mere effektiv, og samtidig blev der skåret markant i antallet af leverancer til butikkerne.

Salling Groups nyeste del af nonfood-lageret i Årslev ved Brabrand i Aarhus er på 4.700 kvadratmeter og bliver kaldt Cross Dock. Hallen blev bygget i 2017 og har været i brug siden 2018, og ikke nok med, at det er en smart og effektiv måde at drive en terminal på, så har det også den sidegevinst, at der er sparet en masse kørte kilometer i lastbil og dermed en masse CO2-udslip.

Før den nye lagerhal blev opført, kom der hver dag en masse forskellige lastbiler og afleverede varer hos den enkelte Føtex eller Bilka i hele landet.

Det betød også, at de enkelte enheder kunne få besøg af lastbiler flere gange dagligt, men det er der på nonfood-delen reduceret kraftigt i via en konsolidering af leveringerne, inden det når varehusene. Med et smart it-system og nogle utraditionelle løsninger går det nu op i en højere enhed.

Nemmere for butikkerne

Lastbilerne kommer til nonfood-lageret i Årslev og afleverer varerne. Her bliver de pakket til de enkelte butikker. Det betyder, at der på den samme palle kan være for eksempel både tøj, plæneklipper, printer og maling, og det ryger så ud til den enkelte butik på én gang i stedet for med fire forskellige lastbiler.

- Det er blevet langt nemmere for butikkerne. Medarbejderne skal nu scanne én palle, i stedet for tidligere hvor hver ordre blev modtaget enkeltvis. Butikkerne sparer tid, vi har fået arbejdet på lageret effektiviseret, og samtidig har vi mindsket kørte kilometer på de danske landeveje, fordi der er færre lastbiler, der kører ud til butikkerne. På den måde er det en ret god historie, fortæller terminalchef Joakim Liere Rasmussen.

Det er cirka 200 leverandører, der nu kører direkte til terminalen i Årslev. På bare de 30 største af dem - målt i antal paller leveret, gik man fra 150.000 anløb til under 20.000 på et år. Hvor mange kilometer, der er sparet på de danske landeveje, er ikke til at sige præcist, men der er ingen tvivl om, at der er reduceret kraftigt i kørte kilometer, oplyser Anders Danielsen Schäfer, Head of Supply Chain In-/Outbound.

- Foruden, at det er blevet nemmere og smartere at modtage varer nu, så ved de også, hvornår de bliver leveret, og at det sker som én samlet levering i modsætning til tidligere, forklarer Anders Danielsen Schäfer.

Det bakker Joakim Liere Rasmussen op i:

- Vi har fået meget positive tilbagemeldinger fra butikkerne. De har fået effektiviseret deres varemodtagelse betydeligt. Det er blevet suverænt nemmere for dem, fordi der ikke længere kommer flere lastbiler i løbet af en dag. Det betyder samtidig, at butikkerne nu kan bruge de ressourcer, de tidligere brugte på varemodtagelse, til andre opgaver, siger Joakim Liere Rasmussen og fortsætter:

- Den nye hal er noget af det bedste, der er sket for os her på lageret. Det hele hænger sammen, og det er blevet en del mere effektivt for os.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156