Formelt nordisk transportsamarbejde er et skridt nærmere
Infrastruktur og transport var et hedt debatemne, da Nordisk Råd mødtes i Helsinki i Finland.
Nordisk Råd har i næsten fire år presset på for, at de nordiske lande skal styrke koordineringen af større opgaver inden for infrastruktur med et specifikt ministerråd for infrastruktur i Nordisk Ministerråd.
Nordisk Råd mener, at bedre koordinering mellem landene er helt afgørende for, at Norden kan nå målene i de nordiske statsministres vision 2030. Visionen kræver, at de nordiske lande koordinerer politikken mellem de nordiske lande med henblik på at skabe bæredygtige transportløsninger til søs, på land og i luften.
Det skriver Nordisk Råd i en pressemeddelelse.
Konkrete tiltag omfatter blandt andet elektrificering af havne og skibsfarten, elektrificering af luftfart, bæredygtig godstransport og en nordisk plan for højhastighedstog.
- Det er en proces, der har stået på i mange år. Det var et enigt Nordisk Råd, som i 2018 understregede vigtigheden af at formalisere samarbejdet om transport. Nordisk Råd har støtte fra erhvervslivet som helhed. Derudover har 12 forskellige grænseudvalg tilkendegivet, at de ønsker et ministerråd for transport. Jeg giver ikke op, før det er på plads, siger Stein Erik Lauvås, der er transportborgmester i Udvalget for Vækst og Udvikling i Norden.
Positive signaler
Under det norske formandskab for Nordisk Ministerråd i 2022 er der sket en positiv udvikling. Norge har i sit formandskabsprogram udtrykt ønske om at styrke samarbejdet om transport.
Nu stiller den norske transportminister et konkret forslag.
- Der er et godt samspil mellem vores ministerier i Norden, og vi mødes jævnligt. Jeg har også oplevelsen af at have et godt samarbejde med mine nordiske kollegaer både formelt og uformelt. Når det kommer til spørgsmålet om et ministerråd for transport, er Norge parat til at gå et skridt videre og oprette et permanent ministerråd for transport, men det er der ikke fuld enighed mellem landene om. Det vil vi diskutere, når vi mødes i Fredrikstad i næste uge, siger Jon-Ivar Nygård, der er Norges transportminister.
Finsk tøven
Finland har en afventende holdning. Den finske transportminister, Timo Harakka, ønsker ikke at afvise et formaliseret samarbejde, men han er i tvivl om, hvad man egentlig vil opnå.
- Som jeg ser det, kan vi fortsætte det gode samarbejde, som det fungerer i dag, og vi kan måske på sigt også tænke strategisk i forhold til et formaliseret samarbejde. Det, at vi arbejder uformelt, gør samarbejdet fleksibelt og effektivt, men jeg forholder mig også konstruktivt til spørgsmålet om et officielt samarbejde, siger Timo Harakka.
Svensk støtte
Den nye borgerlige svenske regerings holdning på området er endnu ikke fastlagt. Men den svenske parlamentariker, Åsa Karlsson, fra den socialdemokratiske gruppe, siger tydeligt, at Sveriges delegation i Nordisk Råd også støtter kravet om formaliseret samarbejde.
- Vi ved ikke, hvad den svenske minister mener om det her, men vi ved, at vi i Nordisk Råd er fuldstændig enige om, at vi ønsker denne løsning. Vi ønsker et ministerråd for infrastruktur. Derfor bliver det interessant at høre den nye svenske ministers holdning til dette spørgsmål, siger Åsa Karlsson.
Nordiske vognmænd
Udsigten til en bedre koordinering på transport- og infrastrukturområdet hilses velkommen i Nordic Logistics Association – NLA, der repræsenterer 16.000 nordiske vognmandsvirksomheder.
- I forvejen har vi haft forskellige nordiske samarbejder på embedsmandsplan og i organisationsregi. Det gælder Nordisk Vejforum, de årlige NORDUK møder samt Nordisk Lastbil Union, der blev til NLA i 2012. De nordiske regeringer har hver især et traditionelt tæt samarbejde med branchen, og det ønsker vi at styrke yderligere. Det er også vigtigt at huske på, at de nordiske vognmænd faktisk har en del kørsel i hinandens lande, siger Erik Østergaard, der er adm. direktør i DTL og bestyrelsesformand i NLA, i en kommentar til udmeldingerne fra Helsinki.
Han peger samtidig på, at et tættere nordisk samarbejde også kan være en af indsatsområderne på transportområdet for den kommende regering i Danmark.