Halvdelen af danskerne tror ikke på grønnere luftfart
En ny undersøgelse af Epinion foretaget for Brancheforeningen Dansk Luftfart om danskernes holdning til omstillingen af luftfarten viser, at en stor del af danskerne bakker op om regeringens ”Grøn luftfart for alle”. Faktisk vil de fleste danskere gerne, at pengene fra en flyafgift går direkte til omstillingen, som foreslået af regeringen. Hele 83 procent mener, at indtægterne fra en passagerafgift skal bruges på at gøre flyveturen mere klimaneutral frem for andre politisk bestemte formål.
Og med regeringens udspil på cirka 1,9 mia. kr. i tilskud til en grøn indenrigsrute i 2025 og en helt grøn indenrigsluftfart i 2030 er banen således kridtet godt op til, at Danmark kan gå forrest i en ambitiøs omstilling af flyet.
Der er bare ét problem. Alt for mange danskere ved ikke, hvilke muligheder, der findes for at starte den grønne omstilling af flyvning. Virksomheder, eksperter, forskere og andre arbejder løbende på at skabe forbedringer, der kan være med til at gøre det muligt at flyve grønt, eksempelvis med kendt teknologi, Power-to-X, hvor man producerer CO2-neutralt flybrændstof med strøm fra vindmøller eller solceller og CO2. Og den første produktion i Danmark er allerede klar om tre – fire år. Desværre tror kun 48 procent af danskere, at det kan lade sig gøre, viser undersøgelsen.
- Når kun 48 procent af danskerne tror, at flyrejser kan blive mere grønne, er det et tegn på, at vi skal oplyse bedre om de muligheder, der er, og kræve, at der handles politisk, siger Per Henriksen, sekretariatschef i Brancheforeningen Dansk Luftfart.
- Potentialet i at udskifte de fossile brændstoffer med mere bæredygtige alternativer er enormt, men vi når ikke i mål, hvis der ikke er viden nok om mulighederne og der handles. Vi er i Danmark langt fremme, både hvad angår tiltag og udviklingen af kendt teknologi. Nu kræver det, at der i samarbejde med de potentielle producenter handles politisk på at få en egentlig produktion i stor skala op at stå, fortsætter han.
Bedre oplysning
For at indvie danskerne i mulighederne for omstillingen af luftfarten har Dansk Luftfart igangsat en oplysningskampagne, ”Det skal kunne lade sig gøre at flyve grønt”. Samtidig opfordrer Dansk Luftfart til konkret politisk handling ud fra det store potentiale, flyet har for at blive en grøn transportform. Der er tale om store investeringer, som skal skubbes i gang, ikke kun til gavn for luftfarten, men også andre tunge transportformer.
Professor Henrik Wenzel fra SDU, Institut for Grøn Teknologi ærgrer sig også over, at det ikke er lykkedes at fortælle bedre om mulighederne, så over halvdelen af danskerne ikke ved, at vi kan komme til at flyve bæredygtigt. For det er både borgere, virksomheder og politikere, som skal tage del i indsatsen. Og vi har teknologien allerede, lyder det.
- Folk forestiller sig måske, at flyene skal have solfangere på toppen for at flyve klimaneutralt. Men det er altså ikke tilfældet. Det er samme motor, det er kun brændstoffet, vi ændrer til bæredygtigt brændstof, forklarer Henrik Wenzel, der sammen med nogle af de tungeste spillere på den europæiske scene inden for forskning og udvikling af bæredygtig energi aktuelt arbejder med at udvikle grønne flybrændstoffer.
Derfor skal kampagnen fra Dansk Luftfart være med til at sikre en mere nuanceret dialog om løsninger, og dermed bidrage til befolkningens viden om det store potentiale, som vi har i Danmark for at blive globalt ledende inden for luftfartens grønne omstilling.
Jeppe Juul, seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling, der i flere år har arbejdet med luftfartens omstilling, mener, at det er helt afgørende, at der skabes bedre fælles viden på området:
- Det handler kort og godt om, at vi alle sammen bliver mere bevidste om, hvad der er muligt og hvilket stort potentiale, vi har for at omstille luftfarten. I Danmark har vi både viden, vilje og ressourcerne til at udvikle klimaløsninger, der kan bruges i resten af verden. Vi kan ikke bare få vores egen klimabelastning ned, men også vise vejen og tage ansvar for, at det kan ske i hele verden. Men det kræver, at vi politisk handler og blandt andet får skabt gode vilkår til at videreudvikle teknologi og sikre produktion, siger Jeppe Juul.
/anga.