Transportpolitik er samfundspolitik
Infrastrukturaftalen fra 2021 er blevet en gavebod.
Så kort og kontant lyder det nu fra brancheorganisationen Dansk Erhverv i kølvandet på en valgkamp, hvor partierne har været nødsaget til at kigge mod eksisterende aftaler for at finde den fornødne finansiering til politiske forslag, fordi det økonomiske råderum er væk.
Ifølge Dansk Erhverv er transportpolitik ikke bare transportpolitik. Det handler ikke kun om, hvorvidt man skal tage bilen eller toget på arbejde, men om meget mere end det, siger Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport:
- Det er helt afgørende for dansk økonomi, at vi sikrer en effektiv, grøn mobilitet. Derfor var vi også meget tilfredse med den store infrastrukturaftale fra sidste år, fordi den sikrede de langsigtede rammer for helt nødvendige infrastrukturudbygninger til gavn for borgere og virksomheder, siger Jesper Kronborg.
Dansk Erhverv tilføjer, at infrastruktur og mobilitet indgår i Dansk Erhvervs konkurrenceevnebarometer, hvor organisationen sammenligner dansk erhvervslivs konkurrenceevne med de øvrige OECD-lande. Infrastruktur og mobilitet er et rammevilkår, der – med de rigtige beslutninger og rette investeringer – kan aflæses direkte i Danmarks BNP og beskæftigelse. Og derfor er det meget ærgerligt, at en række politiske partier har kastet blikket mod den store infrastrukturaftale fra 2021 i deres forsøg på at finansiere løfter under den igangværende folketingsvalgkamp, lyder det.
- Vi har naturligvis forståelse for, at vi lige nu er i en ekstraordinær økonomisk situation med historisk høj inflation og en forestående recession, men vi vil også minde om, at der er tale om langsigtede investeringer, som altså ikke alle skal igangsættes i morgen. Samtidig ved vi jo, at infrastrukturinvesteringer kan være med til at booste dansk økonomi, hvis vi skulle se ind i en recession i løbet af næste år, siger Jesper Kronborg.
/anga.