930 meter landingsbane åbner i Nuuk
Trafikstyrelsen har nu godkendt de første 930 meter af den nye landingsbane i Grønlands hovedstad Nuuk. Den 3. november kan de første fly lande og lette.
Når den nye start- og landingsbane efter planen er fuldt udbygget til 2200 meter i 2024 vil det blive muligt at flyve direkte til og fra Nuuk med store fly fra København og resten af verden.
Sne og storm
Det har ikke været ligetil at få den 1. etape af den nye lufthavn i Grønlands hovedstad færdig inden vinteren. De sidste uger med storm og sne har ikke gjort det lettere.
Nu er lufthavnsprojektet imidlertid så langt, at Trafikstyrelsen efter en uges besigtigelser kan godkende de første 930 meter af den nye landingsbane.
Luftfartsinspektør og teamleder Casper Bruun Andersen:
- Vi har været igennem en omfattende besigtigelse, hvor vores luftfartsinspektører har foretaget over 200 opmålinger og gennemført en række tekniske tests. På det grundlag kan vi konkludere, at sikkerheden omkring den nye landingsbane er i orden.
Godkendelsen er givet på en række vilkår, der indebærer at Mittarfeqarfiit (Grønlands Lufthavne) og Kalaallit Airports i løbet af den nærmeste tid får en række mindre forhold på plads, der ikke er afgørende for sikkerheden. Det drejer sig fx om tilpasning af procedurer, udstyr og skilte.
- Selvom vejret ikke har spillet med, så er det lykkedes at få alle de sikkerhedsmæssige forhold på plads, så vi kan godkende banen til start og landinger fra torsdag den 3. november. Vores team har haft et rigtig godt samarbejde med Mittarfeqarfiit og Kalaallit Airports, der har gjort alt, hvad der skulle til for, at vi kunne tjekke det hele grundigt efter, siger Casper Bruun Andersen.
Ny terminalbygning og kontroltårn
Den nye landingsbane på 930 meter er kun første etape af et større lufthavnsbyggeri i hovedstaden, der også kommer til at indbefatte terminalbygning, kontroltårn og forplads til fly.
I 2024 forventes det, at landingsbanen er klar til at blive forlænget til 2.200 meter, så det for første gang nogensinde bliver muligt at modtage større fly direkte fra København, Europa og resten af verden. /Smir