90 procent af trafikken er tilbage på Øresundsbroen
I årets tredje kvartal fortsatte den rekordhøje stigning i godstrafikken på Øresundsbron, og den danske fritidstrafik var tilbage på niveauet fra 2019. Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 913 mio. kr. i perioden januar-september – en stigning på 236 mio. kr. i forhold til den tilsvarende periode sidste år.
- Forskelle i valutakurs påvirker trafikken, men det giver samtidig nye muligheder for virksomheder og borgere i Øresundsregionen. Den store valutaforskel kan give svenskere incitament til at tage et job på den danske side af Øresund, mens det for danskere kan motivere til at købe ind og overnatte på den svenske side, siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron.
Vejtrafikindtægterne steg med 420 mio. kr. til 1.221 mio. kr. i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år.
Med et gennemsnit på 19.071 passager om dagen i januar-september var Øresundsbrons samlede vejtrafik 9,7 procent lavere end i samme periode i 2019. Det er imidlertid en stigning på 55 procent i forhold til sidste år.
Sommeren bød på en intensiv fritidstrafik med de højeste daglige og ugentlige trafikregistreringer siden broens åbning. Samlet set faldt fritidstrafikken med 12 procent for januar-september i forhold til 2019, men i tredje kvartal var den danske fritidstrafik tilbage på samme niveau som før coronapandemien.
- Vi havde 66.000 flere aftalekunder med BroPas ved udgangen af tredje kvartal sammenlignet med starten af året. Vores stærke kundetilgang er et glædeligt bevis på en øget interesse for nabolandets muligheder, og på at vi snart er kommet os helt efter coronapandemiens hårde rejserestriktioner, siger Linus Eriksson.
- Brotrafikken satte en døgnrekord den 16. juli – og slog den igen to uger senere. Det er især den danske fritidstrafik, der driver den positive udvikling.
Godstransporterne fortsatte med at rulle over broen på et væsentligt højere niveau end før corona. Godstrafikken steg med 19 procent i årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode i 2019.
Som følge af de nye arbejds- og rejsemønstre efter pandemien var pendler- og erhvervstrafikken lavere end i 2019. Siden de sidste corona-restriktioner blev fjernet i februar, er pendlertrafikken dog steget til et niveau på omkring 10-15 procent under niveauet i 2019.
/anga.