Svensk godsbaneoperatør fyrer 120 ansatte i Norge
Green Cargo AB's bestyrelse har truffet beslutning om at afvikle den norske indenrigsdrift, bestående af tre indenrigsruter, der ophører i løbet af 1. kvartal 2023.
Det skyldes angiveligt, at de økonomiske forudsætninger for at opretholde driften kommercielt ikke længere er til stede.
Nedlukningen af indenrigs-betjeningen i Norge vil ifølge Green Cargo ramme 30 kunder og omkring 120 medarbejdere i Green Cargos norske datterselskaber.
Green Cargo oplyser, at der nu forhandles med fagforeningerne om vilkårene for 120 ansattes fratrædelse.
Tre indenrigsruter
Green Cargo har siden 2016 haft et norsk datterselskab, der har udført transport på tre indenrigsruter i Norge.
Udviklingen for intermodal transport har været positiv med god volumenvækst. Desværre har omkostningsudviklingen været væsentligt højere end indtægterne.
- Det er en tung, men nødvendig erhvervsøkonomisk beslutning. De økonomiske forudsætninger for at køre de tre norske indenrigsruter mangler, ikke mindst set i lyset af den forudsagte omkostningsstigning, som antages at fortsætte som en effekt af den globale situation, siger Andreas Regnell, bestyrelsesformand i Green Cargo.
Det handler blandt andet om øgede produktionsomkostninger relateret til ugunstige togpositioner i kapacitetstildeling og produktionsforstyrrende sporarbejde på strækninger og terminaler.
Samtidig er udgiften til el for Green Cargos norske godstrafik skudt i vejret.
Siden 2020 er elprisen steget med knap 450 procent, og halvdelen af meromkostningerne har ikke kunnet væltes over på berørte kunder i det nødvendige omfang på grund af historisk fastlåste kontrakter.
- Vi ville helst have fortsat i Norge. Vi har 120 medarbejdere der, som gør et fantastisk stykke arbejde, i et marked, der grundlæggende udvikler sig positivt. Men vi har desværre måttet kæmpe med stigende omkostninger, som er svære at påvirke, siger Ted Söderholm, administrerende direktør i Green Cargo.
Svenske operationer styrkes
Green Cargo har i flere år haft en række grænseoverskridende transporter mellem Sverige og Norge. Disse logistikarrangementer er ikke berørt af beslutningen om at afvikle den norske indenrigsdrift.
- De køretøjer, som Green Cargo benytter i Norge, vil nu styrke den svenske drift og den fortsatte forandringsrejse for moderselskabet. Tilføjelsen af flere lokomotiver og vogne betyder, at vores konkurrenceevne øges på det svenske marked, som også omfatter de grænseoverskridende transporter til Norge, siger Ted Söderholm. /Smir