23948sdkhjf

Berlin godkender reduceret COSCO-andel i Tollerort

Forbundsregeringen i Berlin giver grønt lys, efter COSCO-ejerandel er reduceret til under 25 procent.

COSCO Shipping Port Limited får lov til at erhverve en ejerandel i containerterminal på Hamborg Havn. Det har forbundsregeringen i Berlin besluttet efter forhandlinger mellem parterne.

Oprindeligt var det planen, at COSCO Shipping Port Limited (CSPL) skulle erhverve 35 procent af aktierne i HHLA Container Terminal Tollerort GmbH (CTT). Med godkendelsen er ejerandelen reduceret til mindre end 25 procent.

Den planlagte handel har skabt kraftig debat i Tyskland i de senere uger, hvor kritikerne af handlen har hævdet, at salget ville kunne føre til kinesisk kontrol med Tollerort-terminalen, der er blevet fremhævet som et vigtigt stykke infrastruktur for transport- og logistiksektoren i Tyskland og de omkringliggende lande.

 

Kritisk infrastruktur har fået en helt anderledes opmærksomhed fra beslutningstagere, myndigheder og andre interessenter, siden Ruslands invasion i Ukraine i februar i år.Der var allerede øget fokus på ustabiliteten i forsyningskæderne efter Covid-19-pandemien og krigen i Ukraine skærpet usikkerheden om kontrollen med den kritiske infrastruktur.

Det var på den baggrund, at terminalselskabet HHLA i Hamborgs planer om at sælge en bid af aktierne i datterselskabet har skabt betydelig debat i Tyskland.

Angela Titzrath, bestyrelsesformand i HHLA's Executive Board, udtaler:

- Vi værdsætter, at der er fundet en løsning i objektive og konstruktive samtaler med den føderale regering. Vores mangeårige kinesiske partner COSCO Shipping Ports Limited kan erhverve en minoritetsandel på mindre end 25 procent i driftsselskabet for Container Terminal Tollerort (CTT) GmbH i Hamborg, underlagt betingelserne pålagt af den føderale regering. Vi vil forhandle en tilsvarende justering af aftalen med CSPL i den nærmeste fremtid.

Nødvendig gennemgang

- Efter den nødvendige investeringsgennemgang som krævet for erhvervelse af aktier fra virksomheder fra lande uden for EU har vi nu et resultat, der styrker HHLA's fremtidige levedygtighed og sikrer arbejdspladser i Hamborg Havn. Vi ønsker at fortsætte med at udvikle den forretningsforbindelse med COSCO, der har eksisteret i 40 år, siger Titzrath.

HHLA fremhæver i pressemeddelelsen, at hverken CTT, HHLA eller Hamborgs Havn vil blive solgt til Kina. HHLA forbliver et uafhængigt, børsnoteret selskab med Fri- og Hansestaden Hamborg som dens vigtigste aktionær.

I pressemeddelelsen understreger HHLA ikke bare den fortsatte uafhængighed. Havneoperatørselskabet fremhæver også Kina som en meget vigtig samarbejdspartner.

»Med CSPL's investering bliver CTT et foretrukket knudepunkt for asiatisk trafik. HHLA bevarer enekontrollen over alle større beslutninger. COSCO vil ikke modtage nogen eksklusive rettigheder til CTT-terminalen, der vil forblive åben for containervolumener fra alle kunder. CSPL får heller ikke adgang til strategisk knowhow, og IT- og salgsdata er fortsat HHLA's eneansvar. Tysk lov vil fortsat gælde i alle forhold.

Rettigheder og forsyningskæder

Samarbejdet mellem HHLA og COSCO skaber ingen ensidige afhængigheder. Tværtimod - det styrker forsyningskæderne, sikrer arbejdspladser og fremmer værdiskabelsen i Tyskland.

Velfungerende logistik er et grundlæggende krav for globale handelsstrømme og velstand. Fremskridt og sikkerhed eksisterer kun på grundlag af samarbejde, fælles mål og interesser.

Samarbejdet mellem de to partnere styrker også fri- og hansestaden Hamborgs position som et logistikknudepunkt i Nordsø- og Østersøregionerne og for Forbundsrepublikken Tyskland som eksportnation.

Åben og fri verdenshandel er grundlaget for en by som Hamborg. Kina står for 20 procent af den globale økonomiske produktion, langt foran USA. En virksomhed som HHLA skal og vil bevare gode relationer til sine kinesiske handelspartnere.

Ingen blinde øje

Vi lukker ikke det blinde øje til menneskerettighedskrænkelser og undertrykkelse af minoriteter, uanset landet. Forskelle - hvor store de end er - kan kun løses gennem dialog og gensidig respekt. Der kan opnås mere ved at arbejde sammen end ved at arbejde mod hinanden. Løsningen på de store problemer, som menneskeheden står over for, begyndende med klimabeskyttelse, kan ikke lykkes uden Kina. Godt samarbejde inden for logistik hjælper også.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111