23948sdkhjf

DTL-bandbulle til kilometerafgift

Ifølge brancheorganisationen vil afgift kvæle erhvervslivet og give næring til inflationsbålet.

Planen om en kommende kilometerafgift på lastbilkørsel er mildest talt ikke en blomst, der er groet i DTL – Danske Vognmænds have.

Brancheorganisationen mener, den vil betyde, at erhvervslivet vil sygne hen og samtidig fungere som benzin på et inflationsbål, der vil brænde i mange år.

DTL har indsendt sit høringssvar til Skatteministeriet forud for den påtænkte kilometerafgift for lastbiler fra 2025, og administrerende direktør Erik Østergaard er ikke i tvivl:

- Afgiften er en skat i grøn indpakning. Men den vil i sig selv være en hindring for en grøn omstilling i længden. Den vil nemlig være som kvælende sort plastic på spirende mark, for erhvervslivet vil lige så stille sygne hen, siger han og uddyber:

- Hvis den planlagte kilometerafgift bliver indført om to år, er der på det tidspunkt kun et mikroskopisk antal lastbiler, der vil kunne køre på den billige kilometertakst. For i den nærmeste fremtid vil det kun i meget begrænset omfang være muligt for virksomhederne at skifte til batteri- eller brint-elektriske lastbiler, og dermed opnå den lave afgift. Så langt hovedparten af lastbilerne vil altså skulle lægge over en krone per kilometer fra 2025. Og lastbilerne kører som bekendt milliarder af kilometer om året. Den regning skal så køres af på kunderne. Og man skal tænke på, at selve anskaffelsen af en el-lastbil er tre gange dyrere end tilfældet er for dieselbiler. Sammenlagt har vi så en situation, hvor prisen på transport bliver drevet i vejret og dermed giver næring til at vedligeholde inflationsbålet i årevis, lyder det fra Erik Østergaard.

DTL-direktøren bygger sin antagelse på analyseforudsætninger fra Energistyrelsen, der viser, at man ikke regner med, at el til tung transport rigtig vil tage fart før i starten af 30’erne.

Rammer især erhvervsliv i yderområderne

Erik Østergaard advarer særligt mod konsekvenserne af vejafgiften for virksomhederne og beskæftigelsen i yderkommunerne i Danmark:

- I sagens natur vil transport af varer til og fra for eksempel de nord- og vestjyske kommuner blive relativt hårdere ramt af en kilometerafgift end mere centralt beliggende kommuner i landet. Det vil kunne reducere erhvervsaktivitet og beskæftigelse, som vil flytte til udlandet eller andre dele af Danmark, så lastbilernes trafikarbejde, og dermed vejafgiften, bliver reduceret, siger DTL-direktøren.

Netop de længere afstande fra yderområderne vil i øvrigt gøre det endnu sværere at omstille til elektricitet, påpeger Erik Østergaard:

- Transportaktiviteter, der er centraliseret i Danmark, kan jo lettere omstille sig til elektricitet. Det forstærker konkurrenceforholdet yderligere til ugunst for erhvervsaktivitet og transport i Danmarks yderkommuner. Og når først aktiviteterne er flyttet fra disse områder, kommer de næppe tilbage, slutter han.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125